2014. július 3., csütörtök

Villám Horvátország

Május elseje idén (2014) csütörtöki napra esett ezért adta magát a baráti ötletelés, mennyünk sokan a tengerre. Magyarok az Adrián rovatunk felpörgött mert nem én szerveztem munka mellett :) így ház bérlés, 10 fő hely, csak nyolc-kilencen lettünk végül. Gyors pályázás le, mert idő takarékos, tengerpart elérése Senjben. Persze a határon volt kis tanácstalanság amikor az egyik barátosnénk 2 éve lejárt személyivel és érvényes útlevél nélkül próbált határt átlépni. Képzelhetitek mennyire sikerült neki, az volt a koncepciója, hogy biztos elég oda a jogsi is..... :( miatta volt egy kis időbeli csúszás és felmerült a "B" terv is mindenki irány a Balaton. Szerencsénkre ez hamvába halt, viszonylag gyors önismereti vizsgálat után amikor is figyelmetlen főszervezőnk belátta 8 ember pihenhet jót azért, mert neki több éve nincsen érvényes igazolványa lassan semmire sem. Tanulságnak nem volt rossz. Időjárásról csak annyit, hogy lefelé pont sikerült minden felhő között ellavíroznunk szépen de összességében vasárnapig nem is ígértek jó időt na ez stabilan be is jött nekik. A többiek vasárnap délutánig értek rá minden napra volt ötlet bőven, Plitvicei tavak (végül időjárás miatt kihagytuk), senji vár, városnézés, közeli medve park meglátogatása. Nem sokat sátraztam Horvátországi erdőkben de a medve populációt 1000 tagúra becsülik. Igen, pontosan mind szabadon él, szerencsénkre barna medve tehát 200-300 kg-nál nem nőnek nagyobbra. Kész öröm, hogy nem az ember szerepel a heti menüben náluk főfogásként de azért nem akarok személyes barátságot kötni első találkozásra velük. A medve parkban ami igazándiból önkéntesekkel üzemel volt lehetőségünk "ismerkedni" biztonságosan hiszen erős fém kerítés és elektromos kerítés is védi a látogatókat. Pontosabban ez egy medve menhely mert a családjukat, szüleiket elveszített mackókat gyűjtik be akiknek nincsen esélyük a túlélésre, mert nem tudják megtanulni a táplálékszerzést és az önfenntartást senkitől így életük végéig lakók lesznek. Gondozókkal sem lehetséges megtanulniuk a hiányzó tananyagot. Ugye milyen fontos a hagyomány, tanulás, oktatás? Szemtanúi voltunk egy barátságos kis paskolásnak 2-3 maci között hát azért a két darab hátsó végtagjukra állva 200-250 kilogrammos mackók mellett állva éreztük ez nem a mi súlycsoportunk. Gyanítom a Klicskó fivérek is lemondanák az 1-1 elleni meccset. Hangos puffanás volt mikor az első végtagjukkal is talajt fogtak. A faluban persze vendégház és fogadó is várja a vándorokat, a konyhát teszteltük is. Kérdeztük milyen leves van?Májne zuppe-jött a válasz! Oké rendben jöhet, voltam én kollégista tudom mi az amikor mehet bele minden ami van csak meleg kaja legyen. Kollégiumban ami nem volt gyorsabb nálunk az kondérban végezte, gumi labda, szobatárs, szomszéd és egyéb lejárt élelmiszerek. Végül is finom levest kaptunk utána pedig már a tűz és a parázs kapott főszerepet a színpadon. Mindenki eldönthette mit, mennyire átsütve szeretne. 4 nap gyorsan elrohant előszezonban, viszont csak javasolni tudom mert nincsenek sokan és az árak is igen barátian alakíthatóak. A többiektől elköszöntünk vasárnap délután de mi még úgy terveztük szerdáig maradunk kicsit. Zseniális ötletnek bizonyult mert a többiek elmondása alapján ők hazafelé hóesésben vezettek mi pedig a napot kerestük délnek indulva amit az előre jelzések szerint hétfőtől meg is találtunk. Viszont a vasárnapi déli utazásunk végcélja Trogir esélytelen lett amikor a parti úton 120 km/h szélben jöttek erősebb "pöffök 150 km/h-val. Nem volt meleg viszont eléggé dülöngélt a motor. Nem volt túl bizalom keltő a dolog én is csak azért élveztem, mert a tarajos hullámok tetejéről felkapott vízpárát a szél 20 méter magasságban forgatta meg. Gyönyörű látvány volt főleg a gyerekkori vitorlás múltammal. Nem, hogy szállást kerestem volna hanem kikötőt, hogy ki az az őrült aki adna egy hajót ezt élvezni. Ehelyett Trogirtól nagyon messze a kikötőben kaptunk szállást mini erkélyes, klímás házikóban. Estére a kiadós kikötői vacsora után akkora volt a baj átfázás ügyben, hogy a klímát a nyáron megszokottól eltérő módon fűtésre kapcsoltuk be. Vasárnap estig tartott csak ez az egész szenvedés, mert hétfő reggeltől mintha két hónapot ugrottunk volna az időben és tűző napsütésre keltünk. Így már vidáman kerekeztünk le Trogirba ahol kerülgettük az óvárost de végül a motort lerakva nagyon szép délutánt töltöttünk el az óvárosban és a kikötőben ülve, állva, fekve, sétálva. Persze a "grilled kalamári" nem maradhatott el.

A szigeten Trogírtól távolabb kerestünk egy vízparti házat ahol full extrával fogadtak minket előszezoni ár alatt. Másnap egy kis Splitben csavargás és végre strandolás és belefért az időnkbe. Persze pár új BMW motor is akadt a szemünk elé  a legújabb vizes GS-t is sikerült ismételten élőben is lencsevégre kapnunk. Az időtakarékosság jegyében hazafelé is autópálya lett ahol megint jelesre vizsgázott a BMW R1150 GS :)

További fotók a galériában-- ››

2014. július 1., kedd

X,Y, Z, egyéb a GS ellen.

Annyi hülyeséget olvasok nap mint nap, hogy tényleg nem tudok már elmenni mellette. Azok akik soha nem láttak BMW boXert két méternél közelebbről azokat kérem ne osszák az észt okosan az oldalakon, kommentekben, fórumokon...Nem akarok típusokat, márkákat felvonultatni de a röhögés, sírás kerülget amikor Varadero kontra GS vitákat olvasgatok. Márkafüggőség, sznobság, szuper trendiség nélkül gondolkodjunk mint egy mérnök vagy mint józan paraszt a szó legnemesebb értelmében. Én azt mondom akiknek nincsen használt BMW-re sem pénze az ne azt mondja, hogy a GS szar, mondja azt: nem próbáltam még, nekem még nem elérhető...stb. 20 éve motorozom és még élek és közelebb vagyok a 40 évhez mint a 30-hoz és sajnos 5 éve van csak GS-em. Sok motort próbáltam és volt pár saját is, de nem a boxerhez mérhetőek sem árban sem tudásban. Nem az én posztom most ebben a bejegyzésben a fejtágítás de azért pár dolgot szerencsés lenne tisztán látni.

Vegyünk pár tényt összehasonlítás kapcsán:
  1. 30 éves modellciklust , tőkeerős, 90 éves tapasztalattal rendelkező BMW gyárat nem tudsz megverni másolatokkal sem újabb fejlesztésekkel,
  2. számtalan verseny eredményük van csak a GS-el is, behozhatatlan fejlesztési tapasztalatok,
  3. ne értsük félre van jobb motor mint a GS csak komplexebb nincsen, aszfalton van jobb motor, krossz pályán is van, autópályán is van jobb....
  4. minden motor egy vevői igényekre, felhasználási területekre adott gyártói kompromisszum, válasz és nem több,
  5. mindig a sokoldalúság a kérdés mit, mire, mennyire tudunk használni,
  6. aszfalton nem a GS a legjobb motor még a BMW-től sem viszont 210 km/h-ig stabil mint egy úthenger és verseny pályán oda-oda szúrogat kisebb sportmotoroknak is..
  7. az első hátsó futóműve nem másolható le hiába akar több cég is kardán hajtást gyártani a semmiből hirtelen,
  8. sokan mondják a KTM futóműve jobb, így igaz jobb,  könnyű motorral komolyabb terepen de soha nem tud többet merevségben, csavaródás állóságban sima aszfalton 210km/h-nál +csomagoknál+utasnál,
  9. semmi hagyományos futómű nem tud olyan fordulékonyságot és stabilitást, mert egyszerűen más az elvi működésük nincsen benne kérdés aki a realitásokkal akar vitatkozni az ne ezt olvassa keressen inkább egy szakrendelést, ami patikákban végződik végül,
  10. SOKOLDALÚSÁG nem győzöm hangsúlyozni,
  11. 5 km/h-nál is ügyes a GS de működik 210km/h-nál is és könnyebb terepen is elmegy (kinek mi a könnyebb terep, igen, mert ugye terep gumival olyanokat csinálnak GS-el amitől borsódzik a hátam)
  12. ott a súly kérdése is, 230-240 kg egy GS ez nem nagyon verhető, mert persze vannak könnyebb lánc hajtásos gépek csak éppen azok nem olyan tatosak, merevek mint a GS BoXer,
  13. 100-115-125 lóerő bőven elegendő terepen és közúton is,
  14. minőségi gyári doboz rendszerekkel is, akár Alu, műanyag dobozok elérhetőek a csomagokhoz,
  15. nézzük például a kg-ban mért terhelhetőséget is...
  16. hagyjuk most a fizikát mert az bonyolult de egy ABS-es motornál, hogy az eleje nem térdel le nagyon fontos és más tőle a motor viselkedése is,
  17. Számtalan pont van még amit fel lehetne hozni ide,
  18. igen az ár nagyon komoly kérdés de aki nem hígító szag függő és nem a kicsomagolástól élvez el azoknak van módjuk használtban gondolkodni elérhetőbb áron.
  19. vizsgáljuk az árat annak függvényében, hogy ezek a motorok egyben maradnak 300.000 km-ig is sőt a soros szériánál tudomás van 500.000 km futás felett,
  20. Japán, olasz, francia, osztrák motorok mikor futnak el 300-500.000 km-ert? Ennek fényében a BMW nem drága motor SŐT a LEGOLCSÓBB motorok egyike. Vizsgáljuk úgy is ha megtartjuk a szép vasat akkor 10 év alatt mennyibe kerül egy GS és egy egyéb vas: láncok, lánckerekek, új motor...12 éves az én GS-em és semmi baja. :)
Egy szó mint száz próbáljon ki mindenki több féle BMW motort és utána írjon róla véleményt.
Több mint 5 éve van meg a motorom és több mint 50.000 km-et tettem bele ami nem sok sajnos munka, pénz miatt de elég arra, hogy jól összeszokjunk. Mivel 154.000 km felett járok már többször felmerült bennem mire lehetne lecserélni, minek tagadjam egy motoros mindig kíváncsi de utána gurulok vele egyet, megnézegetem és rájövök nincsen mire lecserélni a GS-t maximum egy GS-re :)