2013. május 7., kedd

Költségek, technika, fejlesztések

145.000 km felett jár a kilométer számláló. Tisztes egy futás ez főleg úgy, hogy soha nem volt még megbontva sem a vas. A tél elmúltával jönnek a költségek, tapasztalatok. Érdemes tudni a boxer Gs blokkról is, hogy nem szeret hűtés nélkül maradva álló helyzetben, járó motorral.
Olajszint ellenőrző ablak megolvadva
Több éve nálam van és rémlik a jó tanács, hogy ha Kazahsztánban erről akarok tölteni laptopot, fényképezőt bármit azt ne sztenderre állított motorral tegyem, mert a blokk hőgutát kap. Oké az R 1150 GS olaj és léghűtésű de nincsen külön ventilátora csak az olajhűtő van jól méretezve, hogy menet közben eleget hűtsön az amúgy is jól kiálló hengereken. Szép és jó de mi van ha figyelmetlenek vagyunk és mozgás nélkül járatjuk a motort? Télen nem volt meg a szivargyújtós akksi ápolóm és töltőm így tavaszra pont annyira merült le az akksi, hogy nem tudta megmozgatni az addigra már megromlott benzinnel teletankolt motort így be kellett bikáznom a gépet a nem megfelelő téli tárolás miatt.

A szóban forgó pillangó szelep és befecskendező egység
Mivel nem tudtam biztosan, hogy újra indul-e a gép így nem mertem leállítani még felöltöztem így sikerült a motort túl hevíteni az egész hőtartomány kijelzőn felülre. Ennek következtében az olajszint ellenőrző ablak műanyag kémlelője elolvadt. Egy ilyen ablak szimmeringestől vagy 8.000 Ft. Sajnos annyira el tud vetemedni a hőtől, hogy majdnem kilyukad és az anyaga annyit változik, hogy teljességgel tejfehér lesz amitől ugye nem lehet ellenőrizni rajta keresztül a blokkban az olajszintet. A picit megégett olaj kenése sokkal rosszabb ezért egy ilyen bravúr mindjárt úgy folytatódik, hogy "előrehozott" olajcsere, akkor már olajszűrő is. Sajnos a "kockára" kopott hátsó gumin is el lehetne gondolkodni de abban még azért van sok ezer km tartalék. Megérkezett a tavaly megrendelt hátsó féklámpa búra is ami pont a kazahsztáni úton tört be, az is vagy 8.000 Ft.


2013-as R 1200 GS 90 fokkal elfordított pillangószelep tengellyel
Kicsit más téma a már taglalt pillangó szelep tengelye és annak a kopogása. Nem nagy probléma a tengely ágyazása, fészke kopik ki, mert pont a motor remegése is arra hat amerre ez a tengely áll. Perselyezni is tudják a jobb szerelők hiszen egy új befecskendező és pillangó szelep ház egyben kapható 70.000 Ft ért kb. Mázlistáknak lehet, hogy csak egyik oldal kopik el, sajnos van, hogy mindkét tengely kikoptatja a helyét. Néztem az új R 1200 Gs-t a 2013-ast és végre tanultak a hibából a BMW-nél is így az új részben vizes blokk már 90 fokkal elfordított pillangó szelepeken keresztül kapja a naftát. Bravó BMW! Szerencsés lett volna ha időben kapcsolnak és ezt 20 éve kijavítják. Meglátjuk mit hoz az új GS majd tartós teszteken (nem a magazin tartós 40-50.000 km-en hanem az életben valós 100.000 km-en). Elvileg szerencsésebb ha nem a tengely vége kalapálja be magát az ágyazásba, perselybe hanem átmérő alapján a teljes palástján fekszik fel a remegés irányára. A legendás 1150 GS volt, hogy 400-500.000 km-et is elment nem tudni mit fog hozni az új R 1200 GS.

Transzfogaras

Felkerültek a régebben már megjárt Transzfogaras út képei az Evobike oldalra. Óriási élmény volt az út, sajnos már évek óta aszfaltozgatnak le szakaszokat. Aki teheti járja be, mert a legszebb tájakon visz át
és van benne minden mi szem-szájnak ingere. Amikor mi jártunk ott Balázs barátommal még szerencsére nagyon kevés szakasz volt aszfaltos de látszott, hogy nagy erőkkel felvonultak a munkákhoz az útépítők. Kaland azért van bőven...mi BMW GS-el voltunk de lassan teljesíthető "aszfaltosabb" motorral is.
Képek--››