2015. október 2., péntek

SW Motech TraX Alu dobozok tartós tesztje

Felszerelés teszt rovatom jelentkezik:

Most már eltelt annyi idő, hogy le merjem írni a Trax dobozokkal szerzett tapasztalataimat. Előre leszögezném a sértődések elkerülése érdekében, hogy ezek a tapasztalatok kizárólag az én típusomra az én felhasználási szokásaimmal igazak az azóta eltelt sok évben a termékek fejlődtek a tervezők átalakítottak sok részletet.Vannak azért vele hiányosságok és pici hibák is talán. Így 5 év használat után már alaposan látom az előnyöket és a hátrányokat is.
Kazahsztánban jó szolgálatot tett a rendszer de a bal oldali keret összes tartó hegesztése eltört sajnos lásd: http://evobike.hu/galeriak/oldal/109http://evobike.hu/galeriak/oldal/109

Miért vettem Traxot az egy korábbi írásomból is kiderül. 

Pár szóban azért említeném újra miért éppen az SW rendszerét választottam. Az Alu kofferek robusztusnak tűntek, árban elérhetőbb volt mint mondjuk a vér profinak tűnő Touratech termékek, a gyári BMW R1150 GS Adventure Alu kofferek nekem nem tetszettek, mert pont kívül van rajtuk a műanyag zár és rögzítés azon a helyen ahová a motor mikor dől biztosan ütődik, szerintem az az egy elég téves dolog volt ennél az évjáratnál szerencsére többet soha nem is csinált ilyet a BMW. Ráadásul a BMW gyári adventure Alu kofferek arany árban voltak egy 108.000 km-es BMW GS-re. A mai napig drágán mérik őket de senki nem hangsúlyozza, hogy sérülékeny a záródásuk. Néztem még Hepco&Becker koffereket is nekik van még nagyon jó műanyag és Alu is de elérhetetlen árban voltak akkor számomra. A Touratech drága volt akkor is bár szemre érezhetően vér profi mind. A hazai és külföldi körkép után gyorsan összeállt a kép bennem ha jó áron odaadják a Trax dobozokat akkor jó üzletet csinálok. Ezt szeretném most nektek értékelni 5 év használat után.

Szedjük sorba az előnyöket és a hátrányokat a TRAX dobozok esetében.

Előnyök:
  1. látványos Alu dobozok
  2. praktikus le és felszerelés a bajonettes kerettartó csavarokkal
  3. ügyes megvehető extra zárható kézi tekerős gomb a keret lopás gátlásához
  4. masszívnak tűnő Alu kofferek
  5. a motor a hátsó indexek áthelyezésén kívül nem igényel átalakítást
  6. lég és vízmentesnek tűntek az Alu kofferek
  7. a kofferek tetejére még lehet rögzíteni mondjuk Ortlieb vízmentes táskákat, mert jó hevederfűzési pontokat kínál a doboz alapból a zárófedelén
  8. zseniális, hogy a dobozok felülről nyílnak a gyári BMW műanyag dobozokkal ellentétben
  9. kulccsal zárható mind az Alu doboz mind pedig a dobozok a tartó keretükre sőt a tartó keret a motorra is ha az ember megveszi a zárható gombot extraként oldalaként vagyis keretenként 1-1 db-ot
  10. belül sima kialakításúak az Alu kofferek amitől könnyen pakolhatóak
  11. igényes belső táskát tudunk venni az Alu kofferekbe melyeken a fő rekeszen kívül még egy további teljes felületű oldalzseb is van és ráadásul jár a hátizsák pánt is a belső táskákhoz ami el van rejtve, hogy a belső táska ki-be vételekor ne akadjunk bele de ha a szállásra cipelnünk kell a belső táskát bizony nagyon jól jön
  12. jobban pakolható mint a gyári BMW műanyagdobozok, mert azoknak az oldala nyílik és ha nem ügyes az ember akkor a tartalma az aszfalton landol ha úgy volt bepakolva mondjuk belső táska nélkül és a fedelet zárva is könnyebben akad be a fedél alá a tartalma
Hátrányok: 
  1. az Alu dobozok fedelénél a gumi tömítő szalag az évek alatt 2 cm-rt zsugorodott ami miatt a fedél tömítettsége már nem lég és vízmentes, minden mosás és poros motorozás után a belső táskán látszik a bejutott kosz (gondolom cserélhető ez a gumi csík)
  2. szinte senki engem is bele értve nem szokta elolvasni az apró betűs részt miszerint hiába ilyen robusztus és erős látványú a TRAX rendszer 10-12 kg-nál többel nem terhelhetőek a kofferek!!! Ez most komoly? Ilyen koffert nem péniszkompenzátornak veszel (legalábbis én nem) hanem, mert olyan utakat tervezel ahol fontos a gép pakolhatósága! A dobozba rakható csomag súlya is több ennél nem beszélve arról ha a tetejére is teszünk még +ban csomagot. Ez az évek alatt nagyon szűk keresztmetszetnek tűnt. Az előírt súlyt biztosan hosszú évekig gond nélkül jól viseli amúgy.
  3. sajnos a kazahsztáni úton a baloldali tartó keret minden hegesztése eltört ami miatt az egész doboz levált a motorról de még időben észre vettem így nem sérült meg jobban senki sem (mondjuk az út után még garanciában a forgalmazó ki is cserélte azt az oldali keretet nekem annak ellenére, hogy Kazahsztánban egy kedves magyar ember hibátlanra meghegesztette nekem)
  4. 5 év után a jobboldali tartó keret egyik hegesztése is észrevettem, hogy elrepedt, rozsdásodott és a repedésnél bejutott víz belülről is kezdte támadni a tartókeretet
  5. sajnos a dobozokat tartó keret, szelvény falvastagsága túl vékony és ezt még rontja, hogy hegesztéskor kap egy hőterhelést és a tartó lábak szelvénye nincsen belefuttatva a keretbe csak találkoznak és egy hegesztett varrat tartja össze
  6. a zárak sok kosz, víz után nagyon picit akadósabbak lettek de maximálisan használhatóak még és pici szilikon óriásit javít rajtuk :)
  7. a dobozok átlós merevsége egy-egy eldőléskor nem éri el a legjobb Alu kofferek szintjét
  8. egy-egy állóhelyzetű eldőlésnél terepen például olyan gyenge a dobozokat tartó keret, hogy szerintem egy 250 kg-os motort nem tart meg 3-nál többször
  9. Touratech dobozon elég sok motort láttam már az oldalán feküdni de a dobozok nem gyűrődtek el
  10. Huzamos rossz utas használat után vagy közben a bajonettes kis rögzítő elemek (csavarok) elkopnak és a kis stift ami rajtuk van már nem zár jól, mert a doboztartó kereten lévő ferde pálya is kikopik, egy rögzítő szemet így el is hagytam de az eredmény az, hogy a doboz és a keret együttesen zörög, lötyög a motoron ami nem jó látvány és nem is túl jó hang
  11. Szerintem egy világtúrázáshoz kinéző vagy alkalmas rendszertől azért oldalanként elvárható lenne egy 15-20 kg-os terhelhetőség ezt a TRAX rendszerem nem támogatta (nem tudom a mai tudja-e már) Lásd a fotómon--››
Összefoglalva ha ma kellene döntenem, akkor ha nincsen több pénz a rendszerre ma is megvenném ha picit még hozzá tudunk tenni árban akkor viszont jobbat, erősebbet, tartósabbat vennék.
Következő posztjaimban sorra veszem az általam vásárolt és tesztelt termékek véleményezését, remélve, hogy segítek a döntésben anélkül, hogy bárkit is megbántanék. Ugyanazon termékek más-más motoron és felhasználás szerint biztosan jól tudnak működni főleg ha betartjuk a gyár által tett előírásokat és használati feltételeket.

2015. október 1., csütörtök

Füldugó a hallásodért de csak éles látáshoz

Fülbe-való férfiaknak is:

Mivel idén 2015-ben több mint 8.000 km-rt sikerült autópályán töltenem motorral ezért rájöttem itt az ideje a hallásom védelmének. Gondoltam kipróbálom az egyik legjobbnak nevezett füldugót ami MotoSafe Alpine névre hallgat. Régebben már használtam vattába tekert, kis fémdobozban kapható viasz anyagú füldugót de az nem zár jól, kiesik, ha jól betömjük akkor kizár szinte minden hangot tehát nem látta el maradéktalanul az igényeimet, mert ugye a jó fülvédő a mentő hangját a dudát beengedi de a reménytelenül zuborgó, süvítő légörvények által okozott hangokat nem. Mondjuk ki "intelligens" zajszűrés kell nem hermetikus "akvárium" a fejünkre. Vannak például jó hangok amiket szeretünk a motoron ilyen lehet kinek-kinek ízlése szerint az utasa hangja, a blokk vagy a kipufogó hangja ha nem túl bántó. Szereztem 2 pár füldugót a www.gurutech.hu shopból és tesztre fogtam. Ez a füldugó kimondottan motorosoknak készült cserélhető 2 féle zajszűrővel. Ötletesen már a gyári csomagolás is tartalmaz egy kis nyakba akasztható hord-táskát a füldugóknak hiszen olyan parányok, hogy egyből elkevernénk őket. A nyakba akasztó előnyös hiszen a motor kulcsát is mellé tudjuk akasztani ha szükséges így egyik sem veszik el. Ráadásul igen előzékenyen az általában 2 db fülünkhöz a csomagban 3 db füldugó érkezik ha mégis elveszne az egyik még ne legyen gondunk. Kedvesség de a 3. füldugóhoz már nincsen a készletben erősebb zajszűrő betét amit tudnánk cserélni ha kell. Alapból a zöld betét, zajfilter van benne a fülesben de 2 db sárga szűrőt is kapunk ha teljes csendet szeretnénk így a harmadik fülesben zöld betét van.
Nézzünk milyen a használat.

Gyakorlatban:
A kis csomagban kapunk egy cső szerű eszközt is ami a füldugó könnyebb behelyezését hivatott szolgálni. Akinek a szűrő túlzottan kiáll van lehetősége a szárból vágni és úgy betenni a szűrőt így biztosan a fülünk síkja alatt marad a füldugó és a sisak le-fel vétel nem tudja kiverni onnan. Én nem vágtam egyenlőre belőle és nem volt útban igaz "felnyíló állú" sisakban teszteltem. Elsőre meglepően puha, hőre lágyuló műanyag kis füldugót látunk ami a dupla "medúza" szerű peremeivel zár a fülünkben és csak a mini szűrőn át nyit a külvilág felé. Ráadásul a hőre lágyuló műanyag biztosítja azt, hogy minden hallójáratba jól illeszkedjen a füles ellentétben a szilikonos megoldásokkal amik jobban tudnak feszíteni ha nem tökéletes a méretük. Fontos, hogy nem vagyunk "néma" szobában és nem zár a fülünkben hermetikusan a dugó tehát nem érezzük "siketnek" magunkat. Első körben 800 km-ren teszteltem a zöld filterrel és már egyből megtetszett hiszen a korábban elviselhetetlen 130km/h környékén jellemző szélzaj kb 97%-át kiszűrte, nagyon tompán, nagyon távolinak éreztem, hogy vannak hangok de nemhogy nem káros éppen csak hallható a megengedett sebesség tartományokban a legtöbb ország autópályáin. Vissza úton Horvátországból próba képen beraktam az erősebb szűrőt nézzük az mit tud itt már az emberi hangok is erősen kiszűrődnek de a szélzaj még német autópálya tempónál is távoli, gyenge hang. Itt el is értünk az első negatívumhoz amire a címben is utaltam az erősebb sárga szűrőt csak akkor rakd a füledbe ha a látásod amúgy hibátlan, hiszen minden egyéb hang ami a sebesség érzetünkhöz kell is kiszűrődik. Ilyenkor jövünk rá, hogy az érzékszerveinkre mennyire támaszkodunk akkor is amikor azt gondoljuk, hogy nem, pedig DE! Úgy jártam ugyanis, hogy erősebb gyorsítás után az órára pillantva jöttem rá, hogy súrolom az illegális fogalmát....Nem jönnek be a szélzajok rendben de nem jönnek be a "segéd hangok" sem, úgy mint motor búgás, gumik hangjai, jó szélzajok. Pillanatokon belül be tudunk gyűjteni egy bírságot a nagy csendben. A tisztítást még nem próbáltam de állítólag amikor egy gyermek tábornyi zsíros-deszkára való fülzsírt kenünk a füldugóra akkor egyszerűen langyos vízzel el is moshatjuk a füldugónkat, érdemes óvatosan mosni hiszen olyan picik, hogy egy-egy komolyabb lefolyón le tudnak folyni akkor is ha nem a WC-ben mossuk el őket. Sokan nem veszik komolyan a védő felszereléseket motoron de mikor már készen van a baj akkor nem mindig van kényelmes megoldás...Tudjuk a motorozás kiszolgáltatott sport így rajtunk múlik nagyon sok esetben, hogy mit tehetünk meg a testi, hallási egészségünkért. A törött csont összeforr de a hallás nem jön vissza és nem kell sok időt töltenünk magas szélzajban ahhoz, hogy maradandó hallás károsodást szenvedjünk. További tesztekről is beszámolok amint tudok még tesztelni de az első 1600 km alapján nagyon ügyes kis szerkezet, javasolom a beszerzést ha nem csak 100 km/h környékén közlekedsz hiszen kicsi helyet foglal de ha autópályára kerül a sor vagy a motor akkor egy tankolásnál azonnal be lehet tenni, nem több mint 2 másodperc használatba venni.
Értjük, illetve halljuk egymást? 
A horvát teszt út élményekben --››

2015. szeptember 29., kedd

A Horvát tengerpart legzöldebb szeglete, (szigete) Korcula

Szezon végére beesett még egy horvátországi pihenés amit nem lehetett kihagyni. Mivel az emberek limitált számban szükségesek közelre mellém ezért ideális volt a szeptember végi tengerparti út hiszen ilyenkor azok a turisták akik a parton amikor teríted le a napozó lepedőt már előtted rá is fekszenek a te lábadon állva, már hazamentek. Korcula szigetére Blato településre jött egy lehetőség hiszen egy nagyon jó barátunk ott vezet egy amúgy is magyar szállás komplexumot. Másik barátunk szombati esküvője miatt csakis vasárnapi józanodás utáni indulásról lehetett szó így pont egy hét lett a túra vasárnaptól vasárnapig. 1 db BMW motor 2 fővel lett a különítmény, mert a többiek autóval vágtak neki a távnak. Kevesebbre nem nagyon jó ennyit vezetni még motorral sem hiszen a kompot is bele számolva több mint 1000 km a táv. Én sem tudtam, hogy Korcula a legzöldebb sziget a horvát tengerparton de tényleg nagyon buja a megszokott kopasz, sziklás tengerpartokhoz képest. Sziget lévén mindenképpen vízre kell szállnunk, hogy elérjük ezt a gyönyörű "oázist".

Egy kis történelem: (ha általánosban is untad ugord át)
A szigetet már az újkőkorban is lakták emberek amit a megtalált temetkezések is alátámasztanak. Vélhetőleg a föníciaiak kezdték a települések létrehozását amit a görögök folytattak. Kedvelt volt a sziget a feketefenyő miatt ami kiváló hajóépítő anyag volt akkoriban. A római korban a sziget a Dalmacia provincia része volt. A 7. században az avarok segédnépeiként szlávok érkeztek ide és a barbárok térhódításával az itáliai eredetű lakosság elmenekült a szigetről. Később a szlávok is kereszténnyé váltak. 998-ban a sziget Curzola néven velencei uralom alá került és II. Pietro Orseolo dózse felvette a "Dalmácia hercege" címet. A 12. században váltakozott a magyar, genovai, velencei uralom ami 1255 után ismét velencei uralommal állandósult. Állítólag 1254-ben itt született Marco Polo egy gazdag velencei családból, a horvát kutatók legalábbis magukénak vélik az igen híres utazót. 1298-ban a genovai sereg legyőzte a velenceieket kiszorítva őket a területről és Marco Polo is ebben a fogságában írta le kínai úti élményeit. 1358-ban Curzola magyar birtok lett. 1413-1417 között a Raguzai Köztársasághoz tartozott, végül 1420-ban a Velencei köztársaság fennhatóságába került. 1571-es hősies helytállásukért a lepantói tengeri csatában a törökök ellen elnyerték a pápától a "Fidelissima" jelzőt. 1797-től francia, majd 1815-ben osztrák uralom alá került. A Monarchia felbomlása után 1921-ig olasz birtok volt, Jugoszláviához csatlakozik később 1991-ben az új horvát állam része. Ennyit a múltról jöhet a jelen.

Utazásunk:
Aki napjainkban jár, járt itt az láthatja, hogy milyen komoly élet van erre, hangulatos szállások, kikötők, strandok, éttermek várják a kikapcsolódni vágyókat. A szigeten erős az olíva bogyó és így az olíva olaj termelés is. A piacon jól lehet alkudni az árára és talán friss, vagy szárított fügét is kapunk kóstolóba hozzá ha más nem üvegben mint dzsem. Pár nagyobb város van az egész szigeten de mindnek megvan a maga bája. Akár kerékpárral is körbejárhatóak hiszen több turnusban érkeznek ide kísérőautóval szervezetten a kerékpárosok minden kategóriából. A főbb városok: Korcula, Prizba, Blato, Brna, Vela Luka, Potirna, Lumbarda egyik sem túl nagy de mind nagyon hangulatos.
Pár szóban a megközelítésről: Magyarországról autópályán végig Horvátországon keresztül jól járható vagy kalandvágyóbbaknak Szerbián át egyenesen Délnek tartva de itt nincsen autópálya és sokszor 60-70 km/h sebesség a megengedett amit ugye egyenruhás "útonállás" is kísér! Mivel Korcula sziget így kompoznunk kell amit megtehetünk Split-ből is ha már elfáradtunk hiszen ideáig csak" 800 km az út és a lezárás 3 óra kompozás amin még aludni is lehet. Aki többet vezetne és nem riad vissza a 2x kompozástól sem annak a szigeteken ugrálva is van megoldás így a második sziget Korcula de az első végül is kapcsolódik a szárazföldhöz csak akkor még nagyobbat kell kerülni.
A piacokon mindig van friss hal és sajtot is találni ráadásul a borok is jók és helyben készítik őket. A füge "likőr" édes de ne hagyjuk magunkat áltatni erős és gyorsan fejre állunk tőle. Ilyenkor a szezon végén kedvezőbb árakat tudunk kérni a szállásokra és a vendéglátók is örülnek, hogy kitudják tolni a szezont jobban. Érdekesség de 2015. szeptember 26.-án a déli parton több mint 30 fok volt, tűző napsütéssel és kényelmesen fürdőzhető tengervízzel. Miközben a vasárnapi hazaúton az autópályán nem volt ritka a 11 Celsius fok ami motorral már alaposabb öltözködést igényel. Pénznemekben nem válogatósak a helyiek az Eurót és a Forintot is jól értelmezik a
Kuna mellett sőt OTP bankfiók is van a szigeten. A kompok nagyok, gyorsak és eléggé pontosan közlekednek érdemes párnával készülni ha a nagyobb kompozást választjuk, mert 3 óra alatt azért lehet egy-egy jót aludni is. Több helyen tudunk bérelni, robogót, kerékpárt, vitorlást vagy akár motoros csónakot is. Több magyar tulajdonú ingatlan is van a szigeten bizonyítva a hely közelségét és nagyszerűségét. Az aktuális határ problémák és a Szír menekültek miatt kicsit aggódtunk, hogy mire jövünk haza nem lesz-e lezárva a magyar-horvát határ de szerencsénkre még csak forgalom sem volt a haza úton és a határátlépés is zökkenőmentes volt.


Technika:
Ezen az úton már hazafelé a magyar határnál fordult át a BMW órája 170.000 km-re, természetesen minden komolyabb gond nélkül. Most először teszteltem füldugót az autópálya szakaszok miatt, mert hiába a legcsendesebb sisak a Schubert C3 Pro ha a BMW plexije 180cm testmagasságnál pont olyan turbulenciákat kelt, hogy zubog a fülem. Következő bejegyzésemben írok a füldugós tapasztalataimról is.


Étkek melyek nem vétkek:

Nem szabad kihagyni az olíva bogyó egyik formáját sem szerintem, a bor finom, ajánlott a füge likőr ütős de ízre édes, mindenféle helyi haluk van és a grillezett "calamari" is szuper finom. A halak minden formában elérhetőek: grillezett, füstölt, szárított, sózott és persze konzervált, egy jó salátához pedig a kapribogyó megfelelő kiegészítő. Többféle sajtot is készítenek egész Horvátországban de a szigeten is találunk bőven helyi terméket a füstölt kecskesajt ami nem kecskéből van csak kecsketejből :)



Időjárás: 
Szerencsénkre az égiek kegyesek voltak és egy nap kivételével az utószezon ellenére minden nap tudtunk napozni és fürdőzni is a levegő hőmérséklete napközben 30 Celsius fölé is kúszott és a víz tökéletesen alkalmas volt a hosszan tartó pancsolásra is. A hazaúton viszont már igazi őszi időben volt részünk. Voltak szakaszok ahol az autópályán 10-11 Celsiusban kellett motorozni.