|
a képen látható tárcsafék tartó szemeknél törik a hátsó kerákagy |
Újabb gáláns visszahívásról van szó. A nagy BMW gyár is tud hibázni, és akkor mi van? Sokára legalább bevállalták, hogy hibáztak és elszámolták magukat. Ezért nagyon örülök, hogy özönvíz előtti R1150GS-em van nem az újabb 1200-as széria. Mi óta mondom, hogy a súly csökkentés veszélyeztetheti a tartósságot. Persze a műszaki szakzsargon imádja a szóban is forgó "tervezett avultatás" fogalmát. Rendes BMW motor tulajdonosként ezt a szót hallani sem akarom. Az én vasamban lassan megjön a 158.000 km is és semmi baja. Sokan a felhasználóra kenik az ilyet biztos nyomatékkulcs nélkül "túlhúzta" a csavart valami kotnyeles ember...sajnos erre is van példa. Viszont 300.000 motorból pár darabnál felmerülő hiba az még nem tervezési hiba feltétlen. Könnyen lehet, hogy üzemelési, üzemeltetési gond van. Mondjuk saját barátom 1200-as GS-én is így járt és a gyár kifizettette vele nem ismerték el a hibájukat. (Állítólag most gondolkodnak, hogy azokat is kártalanítják akiket akkor lehúztak a hibásan túl könnyűre tervezett alkatrész árával...) Azóta a motort és az utódját is eladta tehát Ő elég rendeset szívott pénzben, mondhatjuk át van verve a tisztes vevő. Most ismerik el azt amiről évek óta volt témázgatás és felmerült másoknál is mint gond. Öröm azért, hogy végre elismerték de aggályos nekem, hogy a valahai agyonverhetetlen BMW motorokból mi lett. Sok műanyag, kis önsúlyok, rövidebb futásteljesítmények, kevésbé tartós motorok, kisebb értéktartás az érem egyik oldala de valljuk be ez nem csak a BMW hibája csak cinkos az ügyben. Nézzünk magunkba is kicsit: a sok reklám miatt mi is az újabbra jobbra vágyunk, alig páran futtatnak el egy motort 50-60.000km-ig utána már ha hibátlan is "elavult erkölcsileg", mert annyival többet tud az új modell, hogy le "kell" cserélni a vasat. Évi 5.000-15.000 km futással előbb veszít értékéből az avulás miatt még így is egy BMW mint a műszaki fáradásból. Közösen csinálunk erősebb, gyorsabb, bonyolultabb motorokat tartósabb helyett. A fogyasztói társadalom már csak ilyen..nem gondolom, hogy az 1200-as blokkok is elfutnak annyit mint a régebbi 1150-es blokkok. Valljuk be ez nem is célja senkinek. Nem az a réteg a piaca a BMW-nek aki lehasználva, agyonverve, megtörve tud venni egy 5-10 éves GS-t! Újkorában legyen jó az első tulaj 5 éven belül úgy is cseréli. Már nem ugyanaz a fejlesztési irány. Erre most újabb bizonyíték van ennyi nem kell túl ragozni. Ők legalább bevállalták előbb utóbb sok gyár sunnyog ügyfelek pedig csalódnak és nem történik semmi csak esik a gépek ára. Sajnos a hibátlan motorok is ha 12 évesek keveset érnek mert a kereslet-kínálat szabályozza az árakat mint egy rendes piac nem pedig a műszaki tartalom vagy a hosszú távú tartósság. Jó példa erre az "új csoda blokkos" sor 6-os GT, GTL németben a pár éves modellek fél áron vannak a listaárhoz képest. Az én R1150GS-em új korában 2-3 éven belül nem volt féláron soha, sehol maximum totálkár után....
Aki nem tudja miről írtam: a BMW visszahívást rendelt el az 1200-as gépek hátsó kerék és tárcsa rögzítő koszorúja (kerékagy) miatt. Sajnos van ahol már kinéznek ha sokat futott a GS-ed....nálam az az igazi arc és motoros aki nem azonnal teszi lapátra a "vén kurvát"....
Aki érintett vigye a motorját ha lehet bár még nem jöttek meg a csere alkatrészek de rövidesen megkezdik a cseréket!!