2016. február 25., csütörtök

Hogyan választanék én motort?

Mivel motor nélkül maradtam anyagi és egyéb okokból így van időm ötletelni. Tétje nincsen, mert nem fenyeget a munkán kívül semmi extra nyeremény. Na de akkor mivel sok motort néztem, próbáltam, teszteltem mi is az ami nekem tetszik vagy fontos? Arra gondoltam pontokba szedem magamnak mi az amiket néznék egy motornál főleg akkor ha csak egy motorom lehetne. Sajnos külön téma a tetszik és a megvenném vagy a most tudok szánni rá témakör. Sok motor olyan szép, hogy tetszene de ha csak egy motorom lehet akkor az összes igény közül a legjobb kompromisszumot kell meghoznom... Aki megteheti, hogy egy seggel 3-4 motort tart vagy ül meg annak kicsit könnyebb a helyzete nyilván. Fejben nekem is megvan az álom garázs de azért nem realitás, hogy múzeumot építünk hiszen munka mellett az évi 10-15.000 km-es gurulási lehetőség azért nem indokol sajnos flottát :) .

Motor választási szempontok az évek alatt kiforrva:
  1. értéktartás és érték vesztés kérdése: sajnos fontos kérdés, mert mi van ha el kell adni?

    Nem mindegy az anyagi bukta mértéke...A márkáknak van presztízs értéke de attól még bonyolult, hogy egy-egy modell és márka hogyan adható el a végén. Fontos a km futás is. Jogos a kritika kedves barátom, olvasóm aki el akarja adni minek veszi meg? Értem én de sajnos vannak előre nem kalkulálható tényezők, megoldandók, lehetőségek...mint nálam is láttuk.
  2. a motor ára: ez elég kardinális, mert lehet bármilyen jó a gép ha nem tudom megvenni
  3. ABS kérdése: ma már kb elengedhetetlen az EU szerint is főleg ha mész vele közútra valaha is, bár itt jegyzem meg az ABS soha nem kapcsolt be az enyémen élesben nem volt rá szükségem szerencsémre, sajnos ha nincsen és csak egyszer is kell akkor ugye életet menthet. Fontos biztonsági extra már nem kuriózum inkább kötelezettség!
  4. 1, 2 fős használat, utas kényelem: jó dolog a szabadság és a motor tudja adni de néha jó érzés az utas is, együtt felfedezni a világot, sok motor "kényelmes" a vezetőnek, mert mi ha kell megmagyarázzuk a kényelmetlent is, hogy csak sportos nem rossz az, de az utasok nagy része főleg ha nők akkor nem ilyen toleránsak...(vagy mázlink van és nem jön... :) )
  5. ergonómia, komfort, kényelem: tudunk utazni vele akár 500-1500 km/nap is vagy csak utánfutón elvisszük a célhoz és ott küzdünk, játszunk rajta 1-2 órát?
  6. széria felszereltség és tartalma: itt azért már elég bőséges a választék a legtöbb gyártó oda figyelt az utóbbi 10-20 évben és belátták mit kíván a piac, egyre jobban mennek a sokoldalú motorok, amik semmiben sem kiemelkedőek de cserébe semmiben sem nagyon rosszak, lásd, BMW GS pl. Az alapfelszereltségek is magas szintet hoznak már de nem minden cég kényeztet ugyanannyi extrával még felárért sem.
  7. extrák kérdés köre: mint fentebb is írtam nem mindegy, hogy egyáltalán mi rendelhető még extraként gyári vagy akár kiegészítő gyártótól? Vette-e a márka a fáradtságot saját fejlesztést végezni vagy legalább jó "külsős" bérgyártót választott a kiegészítői terén ami sokszor gyári színre fújt "konfekció" termék más gyártó által tesztelve, fejlesztve...Ami nem feltétlenül hátrány ha egy jól kiforrott, dobozrendszert nézünk például és azt tudjuk kedvenc motorunk márkájára logózva is venni 1.5-2x áron :)
  8. fenntartási költségek: itt van kopás, ha sokat eszik akkor kritikus a tankolás, szervizek, alkatrészek díjai, CASCO, kötelező biztosítás, Áfa kérdése? Ha éles gép akkor jobban kell költeni rá és ha jobban forszírozza az ember mert "kapatos" a gép akkor lehet többet is hibázik vele és lesz bírság+javítási költség ha még van mit...
  9. típus hibák: jó kérdés, mert sehol nem írják le elég alapos, bennfentes keresgélés kell, esetleg a külföldi márka és típus oldalak, blogok, fórumok tudnak segíteni. Lásd itt az én blogom is, egy helyen minden valós infó, költség, hiba még 171.000 km-nél is. Itt fontos szempont nekem, hogy ugyan imádom a technikát, technikai fejlődést de látom mennyire lecsökkent a modellváltások intervalluma így biztos nem vennék első szériás modellt, mint azt az autóknál is látjuk ott sok még a visszahívás, javítás, módosítás mire az életben egy modell kiforrja magát az 3-4 év utána meg merném venni ha neves a gyártó főleg. A gyáraknak is kevesebb idejük, pénzük megy el ha a tesztet mi vevők fejezzük be, de én ezt nem szeretném "megfizetni". Az Előző BMW R 1150 GS-emet a Zoli (első, és egyetlen tulaj rajtam kívül) szándékosan a modellciklus végén vette meg. Már létezett 1200-es GS de Ő okosan véletlenül sem vette meg az új, kiforratlan, típus hibás boXert. Na és kinek lett igaza? A régi GS most 171.000 km-el is hibátlan az új 1200-es blokk mikor lett igazán jó, kiforrott? Hát 2002 helyett 2010-re kb amikor megkapta az utolsó fejlesztést is a levegő-olajos blokk DOHC. Egy 8 évig tartó modell ciklus nagyon hosszú és 2, 3, 4 kisebb nagyobb fejlesztést is megélhet, mire jön a komplett csere. Láthatóan most 2012-től a részben vizes, levegős boXer a téma. Na abból sem vennék 2012, 2013, 2014-es szériát, sehol nem lesz leírva miket javítottak rajta és attól még működnek tökéletesen azok az évjáratok is.
  10. aszfalton tanúsított képességek: hiába szeretek koszolni, sarazni ha csak egy motorom lehetne akkor elvárom tőle a sokoldalúságot, és sajnos aszfalton megyek többet így ott is nagyon jónak kell lennie.
  11. terepen tanúsított képességek: itt kevesebbet tudok csak menni és értem, hogy ideális ha van külön nagy, aszfaltos túra motorunk és nem azt ütjük szét terepen és főleg nem a 250-260 kg-al akarunk "terepezni" 6 Millió Forintért. El kell tudjon menni egy-egy Kazah, Mongol terepen is, hogy a szökő évente esedékes nagy útjaimra ne kelljen másik motort venni, építeni, kölcsönözni....
  12. meghajtó motor típusa: fogyasztás, karakterisztika, nyomaték, hangulat, pörgősség. Ezek nagyon meghatározzák a motor nyergében átélhető élményeket. Selymes, sima fúvós 4-es? Hegykén fenn hordott V hosszában? V keresztben? BoXer? Sor2? Sor3? Vankel? Dízel? Elektromos? Esetleg orgiákhoz sor6? Vagy szóló? Egyhengeres? V4? V2? Egyedi csillagmotor?
  13. gyári és extra dobokkal a motor hangja: nem elsődleges kérdés de jó ha este sem utálnak meg a szomszédok és menet közben sem hiszem azt, hogy villanymotoron ülök és csak az önindító mozgatja az egész szerkezetet. Sajnos csak egy, két kiegészítő gyártó tudja adni a gombnyomásra változtatható végdobokat. Itt zseniális lenne megcsinálni, ha már úgy is elektromosan szabályozza, hogy GPS alapú és a városban magától picit legálisabb, halkabb így az EU és a rendőrök, a lakók is boldogok, de kevéssé lakott területen "magától" kicsit nyit és élvezhetjük az akusztikát miközben senki miatt nem csuklik az édesanyánk otthon...Vagy nekem az is jó ha fordulatszám függvénye lenne és tudjuk, hogy városban 4000 alatt kulturáltabb, nyílt terepen, városon, kívül 5000-es fordulat felett pedig nyit a fuvola és a csicsergésből mennydörgés lesz olyan, hogy még Zeusz és félre tolja a felhőnek álcázott báránykáit megnézni ki játszik lent?
  14. esztétikusság, kidolgozottság, vizuális örömök: a motor azért szerelem valljuk be ha nem "csak" futárkodunk akkor fontos, hogy a szemünk is szívesen legeljen a gépen. Minden találkozás, felülés adjon +örömöket. A vizuális kultúra része a motor is, az olaszok például nagyon jók a formatervezésben és figyelnek a részletekre is, a németek inkább technokraták ami jó is meg nem is, céleszközt fejlesztenek és a praktikum terén sokszor feláldozzák az önkényes esztétikát de legalább jól működik és részletekbe menően kidolgozott, a japánok fegyelmezettek és sok kategóriában érzik a trendet de vannak számomra kidolgozatlan, el mismásolt részleteik is...az angolok rengeteget fejlődtek, van még hova de már nagyon jó a szint.
  15. véghajtás módja: láncos, szíjas, kardános ez a téma is megérne egy komplett cikket hiszen nagyon nem mindegy mivel hajtjuk a hátsó kereket. A lánc előnyösebb terepen de kenni kell. A szíj csendes, nem igényel kenést de terepen például esélytelen egyenlőre. A kardán csendes ha jó, nem igényel sok törődést de azért 10-20.000 km után illik olajat cserélni benne, viszont elég tiszta a működése, de terepen ez sem a legelőnyösebb.
  16. motor típusa, kategóriája: sport, túra, komfort gép, szuper sport, kontinentális túra gép, kedvtelési motor, funduró, enduró, chopper, cruiser... ?
  17. sznob faktor: na ez engem hidegen hagy de van akit az is érdekel mit gondol a motoros kolléga
  18. lopási statisztika: mennyire viszik, lopják, adják-veszik a típust, márkát
  19. színválaszték: ez nálam nem kardinális de a vizuális örömök része, és azért nem baj ha fiús a színe nem pink csak a kínálat :)
  20. javíthatóság, szerviz kérdés: itt fontos lehet mennyire esélyes egy-egy nagyobb túrán a géphez érteni? Ma már sajnos minden komputer vezérelt, CAN BUS, Ride by Wire....egy rendes karburátort az út szélén is ki lehet pucolni egy befecskendezőt nem és nem is kell talán
  21. biztonsági szint: Mik állnak a védelmünkre akár felárért? ABS, ABS PRO, kanyar ABS, futómű állítás? Automatikus vész villogó? Automatikusan kikapcsoló index, irányjelzők? Kézi vagy elektromos futóműállítás? Eső program a teljesítmény leadáshoz? Ide sorolom a láthatóságot és a sofőr látási képességeit segítő fejlesztéseket is. Például mire gondolok? Kanyar fény? LED-es fényszórók. Kisebb fogyasztás, elég ritkán tönkre menő LED világítások, kisebb terhelés a generátorra, akkumulátorra ami hosszú távon jobb indíthatóságot és kisebb fogyasztást garantál. A kanyar fények pedig egy esetleges akadály időben megfelelő észleléséhez kellhetnek.
  22. kezelhetőség: mennyire lehet ügyesen, jól motorozni vele erőfeszítések nélkül vagy direkte sport gép és dolgoznunk kell rajta önszántunkból? A profi "gépészkedés" is öröm csak tudjuk előre relax programot választottunk vagy sportolni vágytunk? 
  23. teszteltük mi magunk a motort vagy a sok, hiteles, okos újságírónak és fizetett tollnak elhisszük amit ír? Ráadásul lehet, hogy igazat is ír de neki mások az elvárásai, méretei, tudása így nekünk nem azt az oldalát mutatja ugyanaz a motor sem. Üljünk fel arra a gépre, ne döntsünk katalógusból...
  24. vásárlás alapja, döntési mechanizmusa: érzelmi, anyagi, racionális vagy Excel alapon döntünk-e? Esetleg tudjuk mit fogunk dönteni de azért teszünk kitérőket, hogy megnyugtassuk magunkat, hogy megnéztük de nem volt szimpi, holott lehet, hogy jobbat kínáltak de mi már lélekben döntöttünk csak meg kell még magyaráznunk magunknak is...Sokszor látom a márkahűség ama formáját, fórumokon amikor a napnál világosabb a kérdés de a lehetetlent is védik csak, mert neki olyan van vagy utálják, mert neki olyan nincs... Sokszor látok olvasok valótlant a BMW-vel szemben is csak, mert drágák és nem mindenki tudja, akarja megvenni így egyszerűbb hirdetni az igét, hogy nem is jó, sőt szar. Egyáltalán nem értem miért kell valaki döntésén vitatkozni ha magát az embert nem utáljuk akkor a döntését is tudnunk kell elfogadni! Nem? Engem nem érdekel ki mivel megy, lelje benne sok örömét, egészségét és kész. Amikor sor4 Yamahám volt (muzeális korú) akkor is boldog voltam és áhítozva néztem egy-egy komoly vasat mindegy milyen márkából, de soha eszembe sem jutott volna leszólni azt aki Simsonnal jött. Vélhetőleg ez kimondottan magyar betegség, elismeréssel nézték a régi BMW R 1150 GS-t is az Alpok hágóin, itthon meg láttam olyat aki egy szezonban 1500 km-et gurul de vadi új gépéről lesajnálva nézte az embert, mert 14 éves motorján is boldog?!
  25. Szerviz kérdése: Nagyon fontos nekem, hogy milyen a szerviz lefedettsége az adott márkának, típusnak? Nyilván nem előnyös ha az országunkban csak 1-2 helyen van szerviz és ott sem értenek az adott modellhez. Sok motornak utána néztem, kérdeztem és nagyon vegyes a kép. Ilyenre nem mindenki gondol de szezonban reális bosszúság ha bármi okból hetekig ne adj isten hónapokig nincsen motorunk csak, mert nincsen alkatrész vagy nincsen szerviz kapacitás ránk. Nekem fontos az is, hogy ne legyenek velem bunkók a márkaképviseleten vagy a szervizben. (nem ritka pedig még 2016-ban sem a flegmázás). Márk nélkül írom ne legyen sértődés de európai gyártó gépére 3-4 hónap alatt nem jöttek rá a márkaszervizben, hogy mi is a baja. Másik példa: nagyon bejön a nagy csata hajó, BMW K 1200 LT na például erre a legtöbb szerelő úgy kezdi, hogy x1.5 a munkadíj hiszen mire levetkőzteti az amúgy csinos gépet elmegy több órája és akkor még nem fértünk hozzá igazi részekhez. Ez fontos szempont, mert "nyűgösebb" a gép és a szerelő viszonya, nem vállalja, halogatja vagy arany árban csinálják...Más kérdés az alkatrész ár és az ellátottság, hiába jó a szerelő és a szerviz is korrekt ha az importőrnek tartozása van a gyár felé lassabban kap alkatrészeket. Ilyet is láttunk ugye. Sajnos vannak limitált szériás gyártók is például amerikai piacra optimalizálva Confederate például amit nem nagyon könnyű itthon szervizeltetni. Nem is kell ilyen spéci motorig rohannunk ott van a régi-új orosz csoda URAL a sok huzavona és a magyar egymásra licitálás miatt végül csak sikerült hivatalos importőr nélkül maradnunk....így nehezebb az élet ezekkel a motorokkal is.
  26. kihagytam valamit? Ti mit szoktatok figyelembe venni vásárláskor?
  27.   
    Nem is olyan egyszerű egy megfelelő motor kiválasztása ha alaposan akarunk mérlegelni. Biztos van egyensúly a szívből jövő impulzív vásárlás és az Excelben felkészülés között!?? Jó lenne megtalálni, mert ha lesz keret akkor jó lenne tudni mire érdemes ellocsolni?

2016. február 24., szerda

A "B" terv (mert motorzni kell élni nem szükséges)

A jó Isten egy ajtót bezárt és talán egy másikat ki is nyit! (mikor már?) Lehet ekkora szerencsém? Nem, nem szerencse ez végül is megdolgoztam érte. Jó ideje (évek) a fejemben motoszkál több ötlet is. Meglátjuk melyiket sikerül végig vinni az életben munka és egyéb kötöttségek mellett?! Az biztos, hogy évekig nem jó motor nélkül sínylődni, mert annak érezhető hatása van a munkámban és a lelki állapotomban is.

A fondorlatos "B" terv a fejemben:
  1. a blog 8 éve alapján megkérdezem a BMW-t, hogy nem akarnak-e támogatni? Segíteni? Adni egy motort? (esélyes, hogy van elég eladásuk nélkülem is)
  2. a MOTOzin munkámhoz kérek a főszerkesztőtől valamit ami gurul, van egy "munkatársi Yamaha...kicsit gyenge nekem, meg láncos, meg, meg, meg....de gurul
  3. nyerek a LOTTO-n igaz ehhez legalább egy szelvényt érdemes lenne megvenni
  4. elkezdek jobban keresni és többet dolgozni hátha lesz zsetonom újra álmodozni, ja várjunk így is iszonyat sokat dolgozom na jó ez nem éri meg, mert belefáradok akkor meg minek már motor ha csak végrendeletre levél súly? Annak meg túl nagy és nehéz.
  5. mit hagytam ki?
  6. benősülök az angol király családba? ja nem vagyok elég tiszta vérvonal oda...akkor ez bukó
  7. eladok valamit a lelkemen kívül? májam? ja nem ihatok ez nem túl erős részem
  8. komolyan mondom, hogyan lesz motorom?
  9. lízingelek egyet?
  10. veszek egyet? ha más nem költsön? 
  11. megveszem részletre?
  12. picsába ha a munkám úgy is kerékpáros (EVObike) akkor járok korszerű pedelec kerékpárral! Első az egészség, második a Ferencváros.....áááááááá de az nem az.
Na mindegy ezen még kell rágódni!
Na de a világ egyik számomra legjobb motorja után amúgy is mit szereznék? Annyi szép és jó motor van de mi kell a szerelemhez?
Nem kevés sötét gondolatom van, évek óta írok, tesztelek motorokról de nem tudom mi tölthetné be az űrt a szívemen tátongó, boXer ütötte rést?

Most akkor őszintén mikkel játszadozom fejben ha rám szakad a lehetőség:
  1. egy újabb használt boXer GS, mert egy GS után mid lehetne más? Jaj hülye vagy próbálj ki mást is már....egyébként is az 1150 GS után mégis milyen boXert tudsz elképzelni?
  2. esetleg egy DOHC GS Adventure (több barátom is eladta akinek 1150 GS-e volt előtte, itt valami nem stimmel) ettől még nagyon jó motor, de az 1150-hez képest nem akkora változás ha egyáltalán előre lépés az ilyen vas?!
  3. KTM 690 Enduro R? ezzel lehet menni árkon-bokron át és ha kell aszfalt, supermoto kerékkel akár 170-180 km/h-t is tud? Csomagok? Utas? Á megint második motornak álom!
    Pedig milyen jó vele mókázni és ABS-e is van, ezzel nem lenne gond egy Mongol út igaz nem tudom a láncossága, a híres megbízhatósága mit tolerál az én ne kelljen a motorhoz nyúlni stílusomon? Igen skót vagyok ha megvettem akkor főleg benzinre költenék meg maximum gumira.
  4. akkor igazándiból egy motorom sincsen de ha lesz egyből 2 db kell, egy "családos" utakra és egy a fiús játékokra?
  5. megvan: BMW HP2 enduro! Semmi langyi, semmi "csajoskodás" csak a motorpornó! Ja egy baj van Magyarországon nem adtak el szinte soha így eladó és használt sincsen. Ja németben is 13.000 EUR felett indul, mert réteg gép és eleve csak 3.000 db alatt gyártottak belőle. Francba ha szép akkor meg 15.000-18.000 EUR! Ezek hülyék? Nem gyártják 10  éve kb és ennyiért adják? Na ezt adnám ha lenne mit. Nem lányos motor, ráz, remeg, húz, csap de nagyon ott van. Múltkor volt fent egy eladó kb nulla km-el, kereken 5 milla HUF belföldi. Na pont senki nem vette meg. Ez nem GS széria nem magától megy, illetve de MAGÁTÓL ha kezeli. :( Építenék belőle igazi árkon-bokron át boXer-t. Na ez a szerelem.
  6. Építek egy régebbi boXer GS-ből valami zorall, terepképes vasat a mongol sztyeppékre? Olyat amivel a Dakar-t is megnyerték a gyári csapattal annak idején :)
  7. KTM is éledezik: láncos ahogy kell terepre, de mocskos erős,  KTM 1190 R? 21"-os első kerékkel azért az terepen is adja. Na de érték tartó? Mi lesz 5-10 év múlva vele? Vagy a nagy dög 1190 Adventure? Ne a matekot nézd már! NEM eladásra veszel majd motort ha tudsz.
  8. MOTO-GUZZI Stelvio igazi GS klón de legalább stílusos olasz módra, kardán, viccesen álló blokk, alig van belőle, kuriózum is? Jól túrázható, jól pakolható, biztonságos, van ABS-e. Mi kell még? Most már jók, megbízhatóak a Guzzik. Nem nagyon volt még Olasz ipari termékem, azért kicsit félek műszakilag tőlük de szemre nagyon rendezett már. Igaz nem fejlesztettek például hozzá profi, gyári doboz rendszert hanem az SW dobozait tudod venni, az meg jó de az én túráimhoz nem eléggé terhelhető a rendszer. Mint láttuk ugye a Kazah utamon is megadta magát.
  9. ha nyerek a LOTTO-n akkor Duki? Az új DUCATI Multistrada vitathatatlanul szép, kecses, karcsú, elegáns, olasz. Na ja de 5-15 év alatt mennyit fogok költeni rá? Mennyiért tudom eladni? Mi van most akkor eladásra veszünk motort vagy szerelemre? Ja, hogy az értékvesztés egy szempontom? Lehet kéne írjak egy értékelési rendszert ami nekem fontos?? Jó ötlet.
  10. a francba a tereppel ezek úgy sem oda valók egy régi "K" szériás BMW elmegy 1 millió km-et is mi kell több? (Igaz munka mellett 30 év alatt sem tudok 1 millió km-et bele tekerni...) A régi BMW K1200LT igazán fejedelmi és utasnak is álom, kényeztet, be balzsamoz, hűt, fűt, fotel. Elég öreg vagyok már hozzá vagy csak elég elgyötört? Fáradtság ellen nagy távokra igen relax...2004-től ráadásul többet tud mint kéne na ja csak nem is olcsó. Itthon kevés van eredeti, belföldi, megkímélt. Olaszból levetkőzött nem érdekel a németek pedig 7.000 EUR felett adják a 2004 utániakat.
  11. legyen az új MOTO-GUZZI California 1400 úr isten milyen szép lett! Nem érdekel mit tud, az egy szobor, biztos gurul is de szobor szerűen szép. Igen tudom olasz és akkor mi van? Olasz és? Az Eldorado valami álom. (most akkor giccses lettem, mert bejön a klasszika vonal?) Miguel Galuzzi nem amatőr amit művel. Nagy, kényelmes, szép, szerethető és nem műanyagból van a tankja! Ja, hogy nekem még a motor anyagai sem mindegy. Ültem rajta már álló helyzetben, és adja az érzést a nagy, hajlított szarvával ja kormánynak hívják. És nem az az érzésem mint sok japánnál, hogy Harley akart lenni de nem az. Ez nem akart Harley lenni ez kérem egy Guzzi és kész, pont. Talán 38 évesen még túl aktív vagyok ez sem tudna lenni első motor de 2. nagyon! Lehet 55 évesen már nem akarok majd mást mint "krúzolni" egy ilyennel addigra biztos lesz jó árban használtan is :)
  12. kijött az AT a nagy múltú, legendás Honda Africa Twin utóda. Megváratták a népet, nem olyan erős, vicces váltóval is van, szép, kecses és LÁNCOS. :( Terepen és homokban az a nyerő akkor meg? Elől féknél letérdelős a villája! És? Attól tudod, hogy él! Engedd már el a tele, para lever mániád!!! Hahó az meg steril, fingod nincsen mit történik! Bolond biztos, hülyék is tudnak motorozni rajta. Elnézést a kedves, képzetlen, pénzes BMW vásárlóktól :( Mondjuk a régi AT még jobban tetszik mint az új de gondolom ez idő kérdése, hogy beivódjon, bele égjen a retinákba....Nincsen tőle olyan nagy, brutális, komoly motor érzésem de akkor is szép bringa. Kecses, kifinomult mint egy japán, mérnöki alkotás. Talán, nekem az a kicsi plusz hiányzik amitől szerelem lenne, jó és kész.
  13. legyen Triumph 1200 Explorer az is csemege, kevés is van, különleges is kicsit, műszakilag már jók, elég drága is, na de eladható használtan kis buktával? El bizony, van neve. Angol. A 800-as tiger nekem nyikhaj de nagyon praktikus. Kollégámnak volt és szerette, nem egy jelenség inkább praktikus jószág. Van itt nagy tesó is! Hm? Sunáznám de mindig a GS-hez akarnám mérni, mert kiköpött GS, lassan már az utált "kacsacsőr" sárvédőt és légterelőt is minden márka rárakja csak adjanak el töredékét mint GS-t. Már-már BMW GS ár várjunk akkor miért ez és nem egy olyan ami mintát állt neki? Pedig a 3 henger az 3 henger, simaságban, hangban, nyomatékban is....Hm?
  14. BMW F800GS/Adventure: 21"-os első kerék, könnyű gép, pont 85 lovas mint a régi boXerem volt. Láncos, oké de elmegy mindenhol. Végül kipróbáltam és 3x fulladtam le vele, mert lehet hogy 85 lovas mint a régi boXerem de, hogy ahhoz forgatni kell az biztos.....na ez kizárt. Nem vagyunk egy világ. Szemre pedig nagyon akarnám.
  15. franc! legyen egy HD Road King na az is rendes vas nem vicc! Sporik is szépek de egy Road King. Ácsi ilyenre nem ma lesz gempám, igaz németben van 2 milla alatt is szép, meg amcsiból becsencselt ki tudja lomok az Alföldön? A hangja szerelem, a blokk is az, ez végre nagyon más lenne mint egy GS. Ezt ki kell próbáljam. Számomra a régebbi Road King az a gép a HD-től amit nem rohannék ketté vágatni, leflexelni, lefújni, felfúrni, átfúrni, átépíteni. Nekem az eltalált motort képviseli. Lehet, hogy a HD rajongók között kislány vagy egy gyári géppel de a Road King nekem úgy ahogy van jöhet.
  16. legyen egy jó, kis, fiatal, nedves... GS? LC, esetleg MAMAGéSa Ahogy az egyik kedves olvasóm fogalmazott? Hm? Jó magasan a műszaki szint, de az ára is követte. Komolyan egy jó motoron műanyag a tank? Hol élünk mi? (Szarok bele a gramm mániába, az enyém 250 kg volt és mindig fel tudtam állítani a 85 kilómmal) Régen festett fém volt, verseny célból maxi ALU, de műanyag tank? Bakkor ez nem egy KIA, hogy legyen szép, okos, praktikus, gazdaságos. Nem hiszem el nem háztartási gépet akarok hanem szerelmet. (Apropó a mosó gépek műanyag dobja 1-2 év után reped és folyik órán-száján...bezzeg a rozsdamentes dobbal épített Miele...) A BMW a jó feleség oké, lehet 15-20 év után már nem úgy áll fel rá, okés de hálás, a Ducati a mocskos szerető, mindig kísért, mindig ott lebeg de minden nap is jó a hétköznapokban? Okés a BMW-t nem lehet számításon kívül hagyni. Sovány vigasznak ott a GSA, a GÉSA ahogy a köznép nevezi a száguldó vaskohó méretű BMW GS Adventure motor. Az legalább ALU tankos, huhh ez is valami.
  17. Legyen japán? Micsoda? Nincsen meg bennük a birodalmi érzés, láncosak és általában hibátlanok, eminensek. De melyik? Nem hoznak semmi extrát az elvárásokon túl de azt kifinomultan, tartósan, pontosan. Ha Excel táblázatok alapján tudnék motort venni simán beférne a japán vonal.
  18. Nem lehet kihagyni a folyamatból az új Yamaha Super Tenere-t sem! Kicsit nehéz, de jó a blokk és jó a futómű is igaz "sima" telós és térdel fékre de ilyen egy motor. Ráadásul hátra ők is betettek egy kardán hajtást. Hm, azt mondják tempós, harapós. Na, ez mi az amit nem tud?
  19. Legyen a rendőrök és a telepített selfi gépek réme: BMW K 1600 GT/GTL, mocskos drága, nagyon megy, nagyon szép, komfortos, mindent tud amit nem is akarnék de ezzel, hogy megyek Mongóliába? Mondom én egy motor fél motor, két motor egy motor. Tisztára mint a gyerekekkel...Igaz németből ez is van 10.000-13.000 EUR körül, ez is egy vidéki, lepukkant lakás ára.....
  20. na most már egy maradt hátra szerezni egy kis pénzt.
  21. mi az amire igazán szükségem van? ez így kihámozhatatlan?
Feladom! Minél több motort próbáltam ki annál inkább nem tudom. Azt hittem ha lesz majd pénzem, időm egyszer akkor egyből vágom mi a szitu!? Hát nem éppen! Nem gond, mert nincsen keret rájuk most. Mind jó kicsit valamiben.
Megint a fránya kompromisszumok. A szerelem nem lehet racionalitás, mert akkor az nem szerelem hanem matek. Kit érdekel mi eladható 5-10 év múlva ha addig mindig álló farokkal motorozom rajta? Csinálok egy kérdőívet magamnak!
Legyen a neve: Mi alapján válassz motort ha van rá pénzed?!

Komolyan nem szégyellem magam most kellett eladjam a vasat és már megint "ekkora" gondjaim vannak? Soha nagyobb bajom ne legyen minthogy milyen motort vennék ha tudnék?!! 

Lehet inkább új lakást kéne néznem? Otthont? Házat? Az is mind fontos! Aztán majd 50 évesen jól nem felülni újra? Egyszer már voltam sok évig motor nélkül és mi lett a böjt vége?...Hát egy BMW R 1150 GS! :) A régi vágyott szerelem.

2016. február 23., kedd

Az első kilométerek után...

Péter újabb élményei friss szerzeményével:

Túl vagyunk az első 2-300 együtt megtett kilométeren. Mit is mondjak? A rendszámra várva sokszor mentem a garázsba, hogy újra és újra megvizsgáljam az új szerzeményt. Ilyenkor sokféle gondolat cikázott át az agyamon: Túl nagy lesz ez nekem. A 650-es után ez túl nehéz, hogyan fogok vele a városban közlekedni? Alig ér le a lábam... Amellett, hogy percről percre jobban tetszett a masina, ilyen és ehhez hasonló kétségek között őrlődtem. Édesapám csak annyit mondott: "Az első úton ne menj vele a városba!"

Elkészült a papírmunka, megkaptuk a rendszámot, és még aznap este fel is került a motorra. Ha esik, ha fúj, én holnap már az új szerelmemmel indulok munkába. Reggel pedig beöltöztem és felpattantam. Persze még este lefekvés után átnéztem a "Bordliteratur"-t (="fedélzeti irodalom" vagyis használati útmutató), hogy ne érjenek meglepetések: szívató használata, különböző kontrollámpák működési sajátosságai és egyebek. Nem vagyok egy világutazó, nem volt még túl sok
motorom, de azért már kezdőnek se mondanám magam. Éppen az eső sem esett, olyan nagyon hideg sem volt, szóval indulhattam. Ki is gurultam a garázsból és ki a kapun is. Ezt nem kell vezetni, ez csak simán megy! Meglepetten tapasztaltam, hogy könnyebb vezetni, mint a 650-es egyhengerest. Gyanús volt már korábban, hogy tologatni se nehezebb, mint a jó 40 kg-mal könnyebb F 650 GS-t, de az igazi meglepetés az volt, amikor középsztenderre állítottam: Sima ügy! Szóval nekiindultam a city-nek és igen, kiült az arcomra az a bizonyos mosoly... Igen, ez olyan, mint amit vártam! Nem, sokkal olyanabb! Kényelmes, magas üléspozíció, ergo ellátok bármilyen személyautó fölött. Az Adventure rövid első sebességfokozata nem zavaró közúton, sőt a csúcsforgalomban kifejezetten segíti az araszolást. Csodásan veszi a sebességet, simulékony és könnyen kezelhető, fordulékony, a nagy nyomatéknak köszönhetően nem kell állandóan váltogatni. Egy álom...
Az az érzés, hogy bár csak pár hete használom és mégis mintha együtt nőttünk volna fel... Megfizethetetlen!
Lassan belegurulok a 20 000 km-be, és ez szervizelést jelent. Ez az a motor, amit nem szívesen viszek el bárhová. Nem egy egyhengeres gép, aminek az olaj- és szűrőcseréjét akár az ember otthon is el tudja végezni gond nélkül. Márkaszervíz? Nem szívesen... Miért is? 1. Nem vagyok olyan gazdag, 2. nem bízom feltétlenül a szakértelmükben. Kihez forduljak, ha nem "GSguru" barátunkhoz Krisztiánhoz? Adott is egy tippet, elvileg hamarosan meglátogathatok egy kompetens szerelőt, hogy tüzetesebben átvizsgáljuk a vasat.
Már korábban írtam, és a képeken is láthatjátok, hogy a motor igen csak "kopasz". Az emberben van egy késztetés, hogy szépítgesse, hogy egyénivé tegye a masináját. Mivel hosszútávra tervezek vele, így megéri áldozni néhány hasznos kiegészítőre, amely egyrészt a védelmet szolgálja, másrészt optikailag ad némi pluszt. Összeállítottam egy kis listát, hogy mik is azok a kiegészítők, amikre szükség lehet. Az R 1150 GS esetén csak a fantázia (és persze a pénztárca) szab határt annak, hogy mivel szereljük fel kedvencünket. A kis listámat átküldtem Krisztiánnak, és egy esős délután átbeszéltük, hogy ő mit ajánl, minek van értelme és létjogosultsága. Az elképzeléseim nagyjából stimmeltek, de miután felmértem anyagi lehetőségeimet hamar konstatáltam, hogy ez a projekt el fog ám húzódni. Hihetetlen árakkal találkoztam, ami arra késztetett, hogy újra a GS-forum.eu felé forduljak, hátha találok valamit a kiszemelt kiegészítőkből a fórum "Kínál" menüpontja alatt. Hát találtam is, és meglepő módon olyan cuccokat, amit első körben kerestem!
  • Hard Part Lenkeranschlag - Krisztián mondott erre valami jó magyar nevet, de nem emlékszem tisztán (a képen láthatjátok). Ez arra szolgál, hogy egy komolyabb bukás esetén megvédje a teleszkópvillát, ami ilyen esetekben el is görbülhet. Itt megint csak belefutottam abba, hogy hiába egyezik meg szinte mindenben az R 1150 Gs és az R 1150 GS Adventure, a Touratech különböző cikkszám alatt tartja számon ezt a kiegészítőt a két típushoz. Hosszas keresgélés után ráleltem a különbség okára: az Adventure gyárilag Stahlflex fékbowdennel került forgalomba, ezért egy külön kis szerkezet jár ehhez a cucchoz, ami eltartja a fékvezetéket, nehogy az kanyarodásnál a teleszkóp és a Lenkeranschlag közé kerüljön.
  • Szélesítés az oldaltámaszra - nem egy drága dolog, de nagyon hasznos: hiányát hamar érzékeltem, amikor a motort ebben az esős időben nem aszfalton akartam letámasztani. A gép komoly súlya miatt egyszerűen belesüpped a földbe a sztender és borul a vas. A szélesítés felszerelése után hamar ráébredtem egy másik nagy előnyére: Mivel az Adventure kivitel magasabb, mint a sima GS, a 185 cm magasságommal is éppen leér a lábam. Ez alapvetően nem jelent gondot, de sokszor nehezemre esett felülés után egyenesbe billenteni a gépet. Ebben a szélesítés jelentette 1-2 cm emelés meglepően sokat segít, mert nő a talaj és a motor által bezárt szög és könnyebb egyenesbe billenteni a motort.
  • Mechanikus tempomat - Sokat vacilláltam, mert az eladó nem tudta megmondani, hogy milyen márkájú/gyártmányú. Az elv egyszerű, egy menet segítségével rögzíted a gázkart a megfelelő pozícióban. Ez nem old ki fékezésre, kuplungolásra vagy gombnyomásra. Krisztián esküszik rá, hosszú úton biztosan jól jön majd...
  • Védőlemez a hátsó ABS szenzorra - Nem egy életmentő cucc, de nem néz ki rosszul, és 10 Eurót megért!
Első körben ennyi, sajnos még felszerelni csak a sztenderszélesítést sikerült. Ami késik nem múlik... Hamarosan eléri a gép a 20.000 km-et, esedékes lesz a szerviz. Bár bízom benne, hogy nem sok mindent kell csinálni a motoron, mindenképpen írok róla. Magam is kíváncsi vagyok, hogy egy szakavatott szerelő milyen ítéletet mond az én kis GS-emről!

2016. február 22., hétfő

Amikor a munka és az élet közbeszól

Mindig fájdalmas dolog a búcsúzás, minél szentimentálisabb az ember (kor előre haladtával csak romlik...) annál nehezebb az elengedés. Még csak nyaldosom a 40-et mint langyos víz a kád peremét de már is azon kapom magam, hogy búcsúztató bulin gondolkodom a motornak...Na de komolyan ez nem bírósági válás ez amolyan vallás. Hű társam eladóvá vált nem az Ő okán sajnos. Álmomban sem gondoltam volna, hogy eljöhet ez a pillanat. Eljött! Úgy adta ki a lépés, hogy eljött. Mi lehetne szebb a 8 év és a 70.000 km margójára mint ez a blog? Nagyon sok barátot szereztem a motornak hála, új lehetőségek, új utak, új élmények. Hol lehetne szegénykém jobb kezekben mint az előző és egyetlen tulajdonosánál hiszen Ők is házasok voltak jó pár szép évig és vagy 100.000 km-ig. A Volánnál már emlék kitűzőt és csecse-becse semmire nem jó plakettet kaptak a régi vágású sofőrök 100.000 km balesetmentes vezetésnél. Zárójelben jegyzem meg ma a hivatalos sofőrök öröm ha nem gázolnak el és csak minden 2. piroson hajtanak át, biztos el is porladt néhány Volános plakett, mert nincs kinek átadni, a "régi iskola" már nem divat, törni, zúzni az igen. Régen tett (, mert ugye fehér ember nem felejt) ígéretemhez híven fel is hívtam Zoli barátom, hogy s mint van? Meglepetten hallott felőlem, gondolom látva az elszántságom le is mondott a motorjáról erre az életre. Elengedte a múltat ahogy Ő fogalmaz, éppen év elején lekapcsolta a lélegeztető gép, ja nem a szerverét a motorka régi életének. Minden megírt út, élmény Atlantisz nyomára jutott és a végtelen net sötét bugyrai és a google robotjai játszanak vele gúnyos pixel és bit csatát. Mondtam neki nem számít a dicső múlt, mert ebben a tüzes boXer kancában ott a remény a jövőre is, ne hátra nézzünk csak előre! Zoli hálásan fogadta hívásomat és kicsi időt kért a nem várt jelentkezésem miatt. Én úgy voltam ami illik az illik és amúgy is megígértem. Lehet nem Ő adja a legjobb árat de így én is nyugodt vagyok, hogy nem valami, "panel, racing" arc fűrészeli ketté vele a nyugati óráját.....Teltek a napok én közfelháborodásra meghirdettem a menyasszony kezét, a sok netes ORK zörgött, hörgött, morgott, csikorgott főleg sokan akiknek nem volt és nem is lesz BMW R 1150 GS modellje. Sokallták a km-et én nevettem, persze be van járatva de a németeknél a nők is 460.000 km-nél járnak ezzel a modellel úgy, hogy lapozzunk. A történet kerekedett, Zoli alkudozott (elég ügyesen, akár meglepetésemre várhatatlanul) de végül tenyérbe csaptunk illetve telefonba csaptunk, mert ugye Ő nem ott él ahol én. Évente, kétévente azért beszéltünk és én bíztam benne a motor csak újra vissza sodorja a motoros életbe, mert ugye vett Ő lég-olaj hűtésű BMW R 1200 GS Adventure modellt de annyira nem szerette meg az 1150 után, hogy végül eladta minimális km-el.....Ennyit a fejlődésről, a szerelem nem számok kérdése! Vegyesek az érzéseim, nagyon vegyesek. Még el sem indult a szezon de úgy néz ki én már motor nélkül maradtam. Persze jó ideje vannak "B" tervek a fejemben ha beütne a krach, de nem gondoltam, hogy ezeket valaha is elő kéne vennem. A fentebb említett 8 év BMW GS birtoklás sokat hozott az emberi kapcsolatokban. Újságíró és fotós lettem a MOTOzin hasábjaiban, túra segéd is, a blog elég olvasott....Sokatokkal személyesen is találkoztam, jókat beszélgettünk és segítettem ha tudtam szakmai kérdésekben is. A jövőt nem ismerem de az biztos, hogy motorozni kell, mert élni muszáj :)  Azt hiszem elkezdem kapargálni a fiókot, hogy hova is tettem a "B" tervet a második, harmadik 5 éves irányt.
A blog miatt ne aggódjatok, folytatódik, sőt jobb lesz mint volt. Többen jeleztétek BMW R1150GS tulajdonosként, hogy sokat segített nektek a blogom olvasgatása. Arra gondoltam most csináljuk fordítva! Péter már elkezdett írni itt az Ő gépéről (1150 Adventure). Ha van időtök, kedvetek, tartalmatok küldjétek el és kiteszem. Szerkesszünk együtt. Ahogy én látom mindenkinek segít a sok tapasztalat, élmény. Rövidesen csinálunk egy jobb, szebb, profibb oldalt a motoros élethez de addig is itt van ez.
Az új oldal EVOroad néven lesz. Már FaceBook és Youtube is van hozzá de az oldal még nem látható, dolgozunk rajta.

Széles utat, Üdv, Krisztián