2016. február 25., csütörtök

Hogyan választanék én motort?

Mivel motor nélkül maradtam anyagi és egyéb okokból így van időm ötletelni. Tétje nincsen, mert nem fenyeget a munkán kívül semmi extra nyeremény. Na de akkor mivel sok motort néztem, próbáltam, teszteltem mi is az ami nekem tetszik vagy fontos? Arra gondoltam pontokba szedem magamnak mi az amiket néznék egy motornál főleg akkor ha csak egy motorom lehetne. Sajnos külön téma a tetszik és a megvenném vagy a most tudok szánni rá témakör. Sok motor olyan szép, hogy tetszene de ha csak egy motorom lehet akkor az összes igény közül a legjobb kompromisszumot kell meghoznom... Aki megteheti, hogy egy seggel 3-4 motort tart vagy ül meg annak kicsit könnyebb a helyzete nyilván. Fejben nekem is megvan az álom garázs de azért nem realitás, hogy múzeumot építünk hiszen munka mellett az évi 10-15.000 km-es gurulási lehetőség azért nem indokol sajnos flottát :) .

Motor választási szempontok az évek alatt kiforrva:
  1. értéktartás és érték vesztés kérdése: sajnos fontos kérdés, mert mi van ha el kell adni?

    Nem mindegy az anyagi bukta mértéke...A márkáknak van presztízs értéke de attól még bonyolult, hogy egy-egy modell és márka hogyan adható el a végén. Fontos a km futás is. Jogos a kritika kedves barátom, olvasóm aki el akarja adni minek veszi meg? Értem én de sajnos vannak előre nem kalkulálható tényezők, megoldandók, lehetőségek...mint nálam is láttuk.
  2. a motor ára: ez elég kardinális, mert lehet bármilyen jó a gép ha nem tudom megvenni
  3. ABS kérdése: ma már kb elengedhetetlen az EU szerint is főleg ha mész vele közútra valaha is, bár itt jegyzem meg az ABS soha nem kapcsolt be az enyémen élesben nem volt rá szükségem szerencsémre, sajnos ha nincsen és csak egyszer is kell akkor ugye életet menthet. Fontos biztonsági extra már nem kuriózum inkább kötelezettség!
  4. 1, 2 fős használat, utas kényelem: jó dolog a szabadság és a motor tudja adni de néha jó érzés az utas is, együtt felfedezni a világot, sok motor "kényelmes" a vezetőnek, mert mi ha kell megmagyarázzuk a kényelmetlent is, hogy csak sportos nem rossz az, de az utasok nagy része főleg ha nők akkor nem ilyen toleránsak...(vagy mázlink van és nem jön... :) )
  5. ergonómia, komfort, kényelem: tudunk utazni vele akár 500-1500 km/nap is vagy csak utánfutón elvisszük a célhoz és ott küzdünk, játszunk rajta 1-2 órát?
  6. széria felszereltség és tartalma: itt azért már elég bőséges a választék a legtöbb gyártó oda figyelt az utóbbi 10-20 évben és belátták mit kíván a piac, egyre jobban mennek a sokoldalú motorok, amik semmiben sem kiemelkedőek de cserébe semmiben sem nagyon rosszak, lásd, BMW GS pl. Az alapfelszereltségek is magas szintet hoznak már de nem minden cég kényeztet ugyanannyi extrával még felárért sem.
  7. extrák kérdés köre: mint fentebb is írtam nem mindegy, hogy egyáltalán mi rendelhető még extraként gyári vagy akár kiegészítő gyártótól? Vette-e a márka a fáradtságot saját fejlesztést végezni vagy legalább jó "külsős" bérgyártót választott a kiegészítői terén ami sokszor gyári színre fújt "konfekció" termék más gyártó által tesztelve, fejlesztve...Ami nem feltétlenül hátrány ha egy jól kiforrott, dobozrendszert nézünk például és azt tudjuk kedvenc motorunk márkájára logózva is venni 1.5-2x áron :)
  8. fenntartási költségek: itt van kopás, ha sokat eszik akkor kritikus a tankolás, szervizek, alkatrészek díjai, CASCO, kötelező biztosítás, Áfa kérdése? Ha éles gép akkor jobban kell költeni rá és ha jobban forszírozza az ember mert "kapatos" a gép akkor lehet többet is hibázik vele és lesz bírság+javítási költség ha még van mit...
  9. típus hibák: jó kérdés, mert sehol nem írják le elég alapos, bennfentes keresgélés kell, esetleg a külföldi márka és típus oldalak, blogok, fórumok tudnak segíteni. Lásd itt az én blogom is, egy helyen minden valós infó, költség, hiba még 171.000 km-nél is. Itt fontos szempont nekem, hogy ugyan imádom a technikát, technikai fejlődést de látom mennyire lecsökkent a modellváltások intervalluma így biztos nem vennék első szériás modellt, mint azt az autóknál is látjuk ott sok még a visszahívás, javítás, módosítás mire az életben egy modell kiforrja magát az 3-4 év utána meg merném venni ha neves a gyártó főleg. A gyáraknak is kevesebb idejük, pénzük megy el ha a tesztet mi vevők fejezzük be, de én ezt nem szeretném "megfizetni". Az Előző BMW R 1150 GS-emet a Zoli (első, és egyetlen tulaj rajtam kívül) szándékosan a modellciklus végén vette meg. Már létezett 1200-es GS de Ő okosan véletlenül sem vette meg az új, kiforratlan, típus hibás boXert. Na és kinek lett igaza? A régi GS most 171.000 km-el is hibátlan az új 1200-es blokk mikor lett igazán jó, kiforrott? Hát 2002 helyett 2010-re kb amikor megkapta az utolsó fejlesztést is a levegő-olajos blokk DOHC. Egy 8 évig tartó modell ciklus nagyon hosszú és 2, 3, 4 kisebb nagyobb fejlesztést is megélhet, mire jön a komplett csere. Láthatóan most 2012-től a részben vizes, levegős boXer a téma. Na abból sem vennék 2012, 2013, 2014-es szériát, sehol nem lesz leírva miket javítottak rajta és attól még működnek tökéletesen azok az évjáratok is.
  10. aszfalton tanúsított képességek: hiába szeretek koszolni, sarazni ha csak egy motorom lehetne akkor elvárom tőle a sokoldalúságot, és sajnos aszfalton megyek többet így ott is nagyon jónak kell lennie.
  11. terepen tanúsított képességek: itt kevesebbet tudok csak menni és értem, hogy ideális ha van külön nagy, aszfaltos túra motorunk és nem azt ütjük szét terepen és főleg nem a 250-260 kg-al akarunk "terepezni" 6 Millió Forintért. El kell tudjon menni egy-egy Kazah, Mongol terepen is, hogy a szökő évente esedékes nagy útjaimra ne kelljen másik motort venni, építeni, kölcsönözni....
  12. meghajtó motor típusa: fogyasztás, karakterisztika, nyomaték, hangulat, pörgősség. Ezek nagyon meghatározzák a motor nyergében átélhető élményeket. Selymes, sima fúvós 4-es? Hegykén fenn hordott V hosszában? V keresztben? BoXer? Sor2? Sor3? Vankel? Dízel? Elektromos? Esetleg orgiákhoz sor6? Vagy szóló? Egyhengeres? V4? V2? Egyedi csillagmotor?
  13. gyári és extra dobokkal a motor hangja: nem elsődleges kérdés de jó ha este sem utálnak meg a szomszédok és menet közben sem hiszem azt, hogy villanymotoron ülök és csak az önindító mozgatja az egész szerkezetet. Sajnos csak egy, két kiegészítő gyártó tudja adni a gombnyomásra változtatható végdobokat. Itt zseniális lenne megcsinálni, ha már úgy is elektromosan szabályozza, hogy GPS alapú és a városban magától picit legálisabb, halkabb így az EU és a rendőrök, a lakók is boldogok, de kevéssé lakott területen "magától" kicsit nyit és élvezhetjük az akusztikát miközben senki miatt nem csuklik az édesanyánk otthon...Vagy nekem az is jó ha fordulatszám függvénye lenne és tudjuk, hogy városban 4000 alatt kulturáltabb, nyílt terepen, városon, kívül 5000-es fordulat felett pedig nyit a fuvola és a csicsergésből mennydörgés lesz olyan, hogy még Zeusz és félre tolja a felhőnek álcázott báránykáit megnézni ki játszik lent?
  14. esztétikusság, kidolgozottság, vizuális örömök: a motor azért szerelem valljuk be ha nem "csak" futárkodunk akkor fontos, hogy a szemünk is szívesen legeljen a gépen. Minden találkozás, felülés adjon +örömöket. A vizuális kultúra része a motor is, az olaszok például nagyon jók a formatervezésben és figyelnek a részletekre is, a németek inkább technokraták ami jó is meg nem is, céleszközt fejlesztenek és a praktikum terén sokszor feláldozzák az önkényes esztétikát de legalább jól működik és részletekbe menően kidolgozott, a japánok fegyelmezettek és sok kategóriában érzik a trendet de vannak számomra kidolgozatlan, el mismásolt részleteik is...az angolok rengeteget fejlődtek, van még hova de már nagyon jó a szint.
  15. véghajtás módja: láncos, szíjas, kardános ez a téma is megérne egy komplett cikket hiszen nagyon nem mindegy mivel hajtjuk a hátsó kereket. A lánc előnyösebb terepen de kenni kell. A szíj csendes, nem igényel kenést de terepen például esélytelen egyenlőre. A kardán csendes ha jó, nem igényel sok törődést de azért 10-20.000 km után illik olajat cserélni benne, viszont elég tiszta a működése, de terepen ez sem a legelőnyösebb.
  16. motor típusa, kategóriája: sport, túra, komfort gép, szuper sport, kontinentális túra gép, kedvtelési motor, funduró, enduró, chopper, cruiser... ?
  17. sznob faktor: na ez engem hidegen hagy de van akit az is érdekel mit gondol a motoros kolléga
  18. lopási statisztika: mennyire viszik, lopják, adják-veszik a típust, márkát
  19. színválaszték: ez nálam nem kardinális de a vizuális örömök része, és azért nem baj ha fiús a színe nem pink csak a kínálat :)
  20. javíthatóság, szerviz kérdés: itt fontos lehet mennyire esélyes egy-egy nagyobb túrán a géphez érteni? Ma már sajnos minden komputer vezérelt, CAN BUS, Ride by Wire....egy rendes karburátort az út szélén is ki lehet pucolni egy befecskendezőt nem és nem is kell talán
  21. biztonsági szint: Mik állnak a védelmünkre akár felárért? ABS, ABS PRO, kanyar ABS, futómű állítás? Automatikus vész villogó? Automatikusan kikapcsoló index, irányjelzők? Kézi vagy elektromos futóműállítás? Eső program a teljesítmény leadáshoz? Ide sorolom a láthatóságot és a sofőr látási képességeit segítő fejlesztéseket is. Például mire gondolok? Kanyar fény? LED-es fényszórók. Kisebb fogyasztás, elég ritkán tönkre menő LED világítások, kisebb terhelés a generátorra, akkumulátorra ami hosszú távon jobb indíthatóságot és kisebb fogyasztást garantál. A kanyar fények pedig egy esetleges akadály időben megfelelő észleléséhez kellhetnek.
  22. kezelhetőség: mennyire lehet ügyesen, jól motorozni vele erőfeszítések nélkül vagy direkte sport gép és dolgoznunk kell rajta önszántunkból? A profi "gépészkedés" is öröm csak tudjuk előre relax programot választottunk vagy sportolni vágytunk? 
  23. teszteltük mi magunk a motort vagy a sok, hiteles, okos újságírónak és fizetett tollnak elhisszük amit ír? Ráadásul lehet, hogy igazat is ír de neki mások az elvárásai, méretei, tudása így nekünk nem azt az oldalát mutatja ugyanaz a motor sem. Üljünk fel arra a gépre, ne döntsünk katalógusból...
  24. vásárlás alapja, döntési mechanizmusa: érzelmi, anyagi, racionális vagy Excel alapon döntünk-e? Esetleg tudjuk mit fogunk dönteni de azért teszünk kitérőket, hogy megnyugtassuk magunkat, hogy megnéztük de nem volt szimpi, holott lehet, hogy jobbat kínáltak de mi már lélekben döntöttünk csak meg kell még magyaráznunk magunknak is...Sokszor látom a márkahűség ama formáját, fórumokon amikor a napnál világosabb a kérdés de a lehetetlent is védik csak, mert neki olyan van vagy utálják, mert neki olyan nincs... Sokszor látok olvasok valótlant a BMW-vel szemben is csak, mert drágák és nem mindenki tudja, akarja megvenni így egyszerűbb hirdetni az igét, hogy nem is jó, sőt szar. Egyáltalán nem értem miért kell valaki döntésén vitatkozni ha magát az embert nem utáljuk akkor a döntését is tudnunk kell elfogadni! Nem? Engem nem érdekel ki mivel megy, lelje benne sok örömét, egészségét és kész. Amikor sor4 Yamahám volt (muzeális korú) akkor is boldog voltam és áhítozva néztem egy-egy komoly vasat mindegy milyen márkából, de soha eszembe sem jutott volna leszólni azt aki Simsonnal jött. Vélhetőleg ez kimondottan magyar betegség, elismeréssel nézték a régi BMW R 1150 GS-t is az Alpok hágóin, itthon meg láttam olyat aki egy szezonban 1500 km-et gurul de vadi új gépéről lesajnálva nézte az embert, mert 14 éves motorján is boldog?!
  25. Szerviz kérdése: Nagyon fontos nekem, hogy milyen a szerviz lefedettsége az adott márkának, típusnak? Nyilván nem előnyös ha az országunkban csak 1-2 helyen van szerviz és ott sem értenek az adott modellhez. Sok motornak utána néztem, kérdeztem és nagyon vegyes a kép. Ilyenre nem mindenki gondol de szezonban reális bosszúság ha bármi okból hetekig ne adj isten hónapokig nincsen motorunk csak, mert nincsen alkatrész vagy nincsen szerviz kapacitás ránk. Nekem fontos az is, hogy ne legyenek velem bunkók a márkaképviseleten vagy a szervizben. (nem ritka pedig még 2016-ban sem a flegmázás). Márk nélkül írom ne legyen sértődés de európai gyártó gépére 3-4 hónap alatt nem jöttek rá a márkaszervizben, hogy mi is a baja. Másik példa: nagyon bejön a nagy csata hajó, BMW K 1200 LT na például erre a legtöbb szerelő úgy kezdi, hogy x1.5 a munkadíj hiszen mire levetkőzteti az amúgy csinos gépet elmegy több órája és akkor még nem fértünk hozzá igazi részekhez. Ez fontos szempont, mert "nyűgösebb" a gép és a szerelő viszonya, nem vállalja, halogatja vagy arany árban csinálják...Más kérdés az alkatrész ár és az ellátottság, hiába jó a szerelő és a szerviz is korrekt ha az importőrnek tartozása van a gyár felé lassabban kap alkatrészeket. Ilyet is láttunk ugye. Sajnos vannak limitált szériás gyártók is például amerikai piacra optimalizálva Confederate például amit nem nagyon könnyű itthon szervizeltetni. Nem is kell ilyen spéci motorig rohannunk ott van a régi-új orosz csoda URAL a sok huzavona és a magyar egymásra licitálás miatt végül csak sikerült hivatalos importőr nélkül maradnunk....így nehezebb az élet ezekkel a motorokkal is.
  26. kihagytam valamit? Ti mit szoktatok figyelembe venni vásárláskor?
  27.   
    Nem is olyan egyszerű egy megfelelő motor kiválasztása ha alaposan akarunk mérlegelni. Biztos van egyensúly a szívből jövő impulzív vásárlás és az Excelben felkészülés között!?? Jó lenne megtalálni, mert ha lesz keret akkor jó lenne tudni mire érdemes ellocsolni?

Nincsenek megjegyzések: