2016. február 23., kedd

Az első kilométerek után...

Péter újabb élményei friss szerzeményével:

Túl vagyunk az első 2-300 együtt megtett kilométeren. Mit is mondjak? A rendszámra várva sokszor mentem a garázsba, hogy újra és újra megvizsgáljam az új szerzeményt. Ilyenkor sokféle gondolat cikázott át az agyamon: Túl nagy lesz ez nekem. A 650-es után ez túl nehéz, hogyan fogok vele a városban közlekedni? Alig ér le a lábam... Amellett, hogy percről percre jobban tetszett a masina, ilyen és ehhez hasonló kétségek között őrlődtem. Édesapám csak annyit mondott: "Az első úton ne menj vele a városba!"

Elkészült a papírmunka, megkaptuk a rendszámot, és még aznap este fel is került a motorra. Ha esik, ha fúj, én holnap már az új szerelmemmel indulok munkába. Reggel pedig beöltöztem és felpattantam. Persze még este lefekvés után átnéztem a "Bordliteratur"-t (="fedélzeti irodalom" vagyis használati útmutató), hogy ne érjenek meglepetések: szívató használata, különböző kontrollámpák működési sajátosságai és egyebek. Nem vagyok egy világutazó, nem volt még túl sok
motorom, de azért már kezdőnek se mondanám magam. Éppen az eső sem esett, olyan nagyon hideg sem volt, szóval indulhattam. Ki is gurultam a garázsból és ki a kapun is. Ezt nem kell vezetni, ez csak simán megy! Meglepetten tapasztaltam, hogy könnyebb vezetni, mint a 650-es egyhengerest. Gyanús volt már korábban, hogy tologatni se nehezebb, mint a jó 40 kg-mal könnyebb F 650 GS-t, de az igazi meglepetés az volt, amikor középsztenderre állítottam: Sima ügy! Szóval nekiindultam a city-nek és igen, kiült az arcomra az a bizonyos mosoly... Igen, ez olyan, mint amit vártam! Nem, sokkal olyanabb! Kényelmes, magas üléspozíció, ergo ellátok bármilyen személyautó fölött. Az Adventure rövid első sebességfokozata nem zavaró közúton, sőt a csúcsforgalomban kifejezetten segíti az araszolást. Csodásan veszi a sebességet, simulékony és könnyen kezelhető, fordulékony, a nagy nyomatéknak köszönhetően nem kell állandóan váltogatni. Egy álom...
Az az érzés, hogy bár csak pár hete használom és mégis mintha együtt nőttünk volna fel... Megfizethetetlen!
Lassan belegurulok a 20 000 km-be, és ez szervizelést jelent. Ez az a motor, amit nem szívesen viszek el bárhová. Nem egy egyhengeres gép, aminek az olaj- és szűrőcseréjét akár az ember otthon is el tudja végezni gond nélkül. Márkaszervíz? Nem szívesen... Miért is? 1. Nem vagyok olyan gazdag, 2. nem bízom feltétlenül a szakértelmükben. Kihez forduljak, ha nem "GSguru" barátunkhoz Krisztiánhoz? Adott is egy tippet, elvileg hamarosan meglátogathatok egy kompetens szerelőt, hogy tüzetesebben átvizsgáljuk a vasat.
Már korábban írtam, és a képeken is láthatjátok, hogy a motor igen csak "kopasz". Az emberben van egy késztetés, hogy szépítgesse, hogy egyénivé tegye a masináját. Mivel hosszútávra tervezek vele, így megéri áldozni néhány hasznos kiegészítőre, amely egyrészt a védelmet szolgálja, másrészt optikailag ad némi pluszt. Összeállítottam egy kis listát, hogy mik is azok a kiegészítők, amikre szükség lehet. Az R 1150 GS esetén csak a fantázia (és persze a pénztárca) szab határt annak, hogy mivel szereljük fel kedvencünket. A kis listámat átküldtem Krisztiánnak, és egy esős délután átbeszéltük, hogy ő mit ajánl, minek van értelme és létjogosultsága. Az elképzeléseim nagyjából stimmeltek, de miután felmértem anyagi lehetőségeimet hamar konstatáltam, hogy ez a projekt el fog ám húzódni. Hihetetlen árakkal találkoztam, ami arra késztetett, hogy újra a GS-forum.eu felé forduljak, hátha találok valamit a kiszemelt kiegészítőkből a fórum "Kínál" menüpontja alatt. Hát találtam is, és meglepő módon olyan cuccokat, amit első körben kerestem!
  • Hard Part Lenkeranschlag - Krisztián mondott erre valami jó magyar nevet, de nem emlékszem tisztán (a képen láthatjátok). Ez arra szolgál, hogy egy komolyabb bukás esetén megvédje a teleszkópvillát, ami ilyen esetekben el is görbülhet. Itt megint csak belefutottam abba, hogy hiába egyezik meg szinte mindenben az R 1150 Gs és az R 1150 GS Adventure, a Touratech különböző cikkszám alatt tartja számon ezt a kiegészítőt a két típushoz. Hosszas keresgélés után ráleltem a különbség okára: az Adventure gyárilag Stahlflex fékbowdennel került forgalomba, ezért egy külön kis szerkezet jár ehhez a cucchoz, ami eltartja a fékvezetéket, nehogy az kanyarodásnál a teleszkóp és a Lenkeranschlag közé kerüljön.
  • Szélesítés az oldaltámaszra - nem egy drága dolog, de nagyon hasznos: hiányát hamar érzékeltem, amikor a motort ebben az esős időben nem aszfalton akartam letámasztani. A gép komoly súlya miatt egyszerűen belesüpped a földbe a sztender és borul a vas. A szélesítés felszerelése után hamar ráébredtem egy másik nagy előnyére: Mivel az Adventure kivitel magasabb, mint a sima GS, a 185 cm magasságommal is éppen leér a lábam. Ez alapvetően nem jelent gondot, de sokszor nehezemre esett felülés után egyenesbe billenteni a gépet. Ebben a szélesítés jelentette 1-2 cm emelés meglepően sokat segít, mert nő a talaj és a motor által bezárt szög és könnyebb egyenesbe billenteni a motort.
  • Mechanikus tempomat - Sokat vacilláltam, mert az eladó nem tudta megmondani, hogy milyen márkájú/gyártmányú. Az elv egyszerű, egy menet segítségével rögzíted a gázkart a megfelelő pozícióban. Ez nem old ki fékezésre, kuplungolásra vagy gombnyomásra. Krisztián esküszik rá, hosszú úton biztosan jól jön majd...
  • Védőlemez a hátsó ABS szenzorra - Nem egy életmentő cucc, de nem néz ki rosszul, és 10 Eurót megért!
Első körben ennyi, sajnos még felszerelni csak a sztenderszélesítést sikerült. Ami késik nem múlik... Hamarosan eléri a gép a 20.000 km-et, esedékes lesz a szerviz. Bár bízom benne, hogy nem sok mindent kell csinálni a motoron, mindenképpen írok róla. Magam is kíváncsi vagyok, hogy egy szakavatott szerelő milyen ítéletet mond az én kis GS-emről!

Nincsenek megjegyzések: