|
Metzeler Tourance |
|
Itt is csak jó kompromisszumok léteznek mint magában a motorban. Sajnos mindenki mást mond, másra esküszik. Jó lenne előre tudni, eldönteni hol fogjuk használni a motort a legtöbbet. Komolyabb expedíció előtt az útnak megfelelő gumit érdemes feltenni ha van a mi méretünkben. Én a kazahsztáni út előtt akartam egy nagyon jó vegyes öszvér gumit de nem volt még EU-s engedélye így Magyarországon még nem lehetett kapni. GS-t sokan kizárólag aszfalton használnak nagy, nehéz, drága motor jó a marketing de egy 250 kg-os, 85-115 lóerős, újonnan akár 6 milliós gépet senki nem szívesen döntöget és főleg nem szívesen állít fel sárban. Homokon azért jó lehet a vegyes gumi.
Opciók:
- Heidenau K 60 Scout: mindenki csak dicséri jól fordul, sokat megy el akár 20.000 km-et is, előnyös terepen, de hangos aszfalton 110-130 km/h környékén pont ott ahol sokat motorozunk, konklúzió ha nincsen extra út terveben csak nyaralások akkor túlzás kicsit felrakni. Aszfaltra szórt szennyeződéseket is szépen ki tudja dolgozni a mintázat szélessége miatt így akár biztonságosabb kanyarodást is tesz lehetővé.
- Heidenau K 76 Touring: hasonlóság a Metzeler gumikhoz, nem használtam árban sajnos nem nagyon jobb mint egy Tourance
- Metzeler Tourance sorozat: nekem nagyon bevált, aszfalton van jobb gumi lásd Anakee amivel a motort vettem de az Anakee egy földutas Erdély után a puhasága miatt kb. mehet a kukába mert a kövek, Ú szegek, szétvagdosták az egészet a Tourance gumim most 23.000km-nél jár a hátsó sajnos kuka az elsőben még van pár ezer kilométer esetleg. A Tourance viszont bírja a murvát, földutat mert annyira azért kemény a felülete, hogy ne sérüljön meg azonnal. Jól irányítható, nem nagyon akar felállni fékezéskor és a száraz és nedves tapadása is elegendő. Mély homokban, csomagokkal Kazahsztánban semmit sem ért kb, na és nem is beszélve a kardán hatásáról, hogy elássa a motor hátsó kerekét.
- Metzeler MCE Karoo: csak komoly bevetésre ajánlott, aszfalton nem nagy élmény, homokban előnyös, személyes tapasztalatom nincsen
- Michelin Anakee: Aszfalton a legjobb gumim volt a GS-en eddig. Mindkét oldalon a bukó csőig lehetett vele dönteni a motort a legkisebb bizonytalanság jele nélkül. Sajnos terepen azonnal szétvágja a kő, múrva.
|
Metzeler Tourance |
|
Sajnos egy gumi nem akkor érett a cserére
csak ha a mintázata le van kopva és a kopásjelzők mutatják itt a vég. A gumik nagyon nagy terhelést kapnak ilyen motorokon, motor+ utasok+csomag 400 kg akár, 20.000 km futás, hőingadozás, UV fény, 85-115 lóerő és sorolhatnánk mit várunk el egy mai modern gumitól. Van hogy a keverék és a különböző adalékok előbb elfáradnak mint a kopás létrejönne de a gumit már ekkor is érdemes kicserélni mert a jól megszokott teljesítményt már sajnos nem tudja leadni és könnyen elcsúszáshoz vezethet a spórolás. Mivel a motoron 4 helyett csak 2 db pici felületen adunk át minden terhelést és várunk el maximális tapadást és stabilitást így a motorgumi életbevágó fontosságú, hiszen egy megcsúszott hátsó kereket kevesen de meg tudnak fogni de egy első kerék csúszást kevesen hoztak vissza eddig közúton. Mint annyi területen igaz a gumi = biztonság!