2009. június 2., kedd

Felszerelés, utazás, kiegészítők BMW R 1150 GS-hez

Fentebb vagyis lejjebb már említettem a felszerelések kérdését. Most részletesebben is kitérek rá mert gondolom hozzám hasonlóan van olyan aki azért vesz BMW GS modelt, mert nagyon szeret csomagokkal, utassal vagy nélküle világot látni, csavarogni, felfedezni. Na ez egy komoly kérdés a motor felszereltsége szempontjából, hiszen a gyári extrákon, opciókon kívül számos cég készít minőségi kiegészítőket is amivel még alkalmasabbá tehetjük a vasat céljaink és álmaink szerint. Itt jegyezném meg a hétvégén látottakat, barátokkal gurultunk egyet könnyedet Ukrajnában nagyrészt szilárd aszfalt úton, de belekeveredett egy kis terep is ahol gyorsan látszott mennyire fontos a komoly bukó cső léte a komolytalan lomb tolók helyett! Nem-nem estem el ezért nem tudok az én komoly csövemről beszámolni, sokkal inkább a BMW R 1200 GS gyári rendelhető bukócsőnek eladott és álcázott lámpatartó dísz csövéről!Terepen történt , hogy nagyon jó barátom Zoltán fogta és vizes, sáros kövön elcsúsztatta a hátsó gumit meghempergette magát a friss eső áztatta sárban. Több tanulság is volt egyébként...Szépen sorjában kezdjük az opciós listából választott BMW bukócső a helyben megfordulásos eldőlésből úgy szakadt le és deformálódott el ahogy az alufóliás uzsonna az iskolatáskában mikor tévedésből ráülünk ugye. Sokat nem ért sőt kárt is okozott mikor letört a gyenge kis felfogató csavarjait is elnyírva, olyan formába torzult, hogy még a szelepfedél hűtőbordáiból is tört le, ez vajon mit ért volna mondjuk a szelepfedél és motor védelmére egy 60km/h-s elcsúszásnál!??Aki ilyen extrán töri a fejét az lámpatartó vasnak vegye meg de ha bukócsőre gondol mint védő funkcióval felruházott elem akkor sürgősen ébredjen fel. Itt szólhatunk a gyári szelepfedél védő műanyag optikai és marketing elemről is, ami a fent részletezett perecelésnél és ugyanezen a túrán egy másik 1200 GS nél is azonnal leszakadt amint terepen "2-vel" lel lett támasztva vas a lapjára. Lehet vitatkozni szép-nem szép de van olyan cső ami ér is valamit, egy sziklával berepesztett szelepfedél és utána elfolyó olaj viszont egész könnyen keseríti meg a túra hátralévő részét...
Na ezeket én most nem próbáltam ki mert hiába a mély sár és patak és kihívások nem döntöttem most sem lapra a gépet. A gyári kézvédő viszont esőben autópályán is baromira praktikus talán egy magasító elem ( touratech ) nem ártana rá de nagyon jó! Markolat fűtésen tilos spórolni mert hiába volt május, 12 óra esőben, sötétben motorozás után nagyon nagy ajándék ez a BMW mérnököktől, köszi! A gyári lámpák mellé egy pár + lámpa nem árt, éjjel nagyon jól jön lehet halogén, xenon csak világítson jól. Nekem halogén van mint örökség és nagyon elégedett vagyok vele a Xenon folyamatosan csapja ki a kis trafóit talán elérhető árban még nem olyan kiforrott a dolog!? Ami nekem nagy szívfájdalom volt az a gyári GS koffer rendszer! A nagy testvér Adventure fém dobozai nem tűnnek rossznak de én a műanyag rendszert örököltem azt is a fentebb már említett szinten ( bal doboz sport kipufogóval kiégetve és kókány módon meglemezelve, felső Top Case zárja beállva amit megjavítottam de így is megpakolva egy bukkanón elszállt a motorról, talán ezért volt felcsavarozva állandóra mikor vettem a gépet!? )
Belülről nézve nem jól pakolhatóak, a tetejükre + csomagot rögzíteni ( hálózsák, polifoam, sátor ) nem lehet, 2 személyes hosszabb nomád túrához nem annyira szerencsés. Az alternatívák sora hosszú ugye, Sw-Motech ( trax ), Touratech, Hepco&Becker, Givi....és még sokan mások. A Touratech mint tudjuk direkt ilyen cég nagyon jó rendszerekkel és nem gyenge árfekvéssel. Akik viszont baráti ajánlásra érdekesek kezdenek lenni az az SW-MOTECH. Trax néven profi kis doboz rendszeren dolgoznak alumíniumból szegecselt, vízállóra kikent és praktikus egy mozdulattal levehető tartókerettel kombinált túra dobozok. Létezik Alu és fekete színű, 45 és 37 literes dobozuk és természetesen felső doboz 38 literes kivitelben. Elsőre semmi extrát nem mutat viszont a levehető, univerzális keret a mindennapokban nem csúnyítja el a gépet és kompatibilissá tehető vagy 8 féle doboz családdal. Meghagyva a mindennapokra a gyári doboz szett használhatóságát is a tartójával együtt!Brávó!A csavarok egy pénz érmével nyithatóak mert " bajonett" záras, ezért érdemes is egy zárható elemet beiktatni hátha megvár minket itthon is a gépen a keret...A felső Top Case-t levéve értékes pakoló felületet nyerhetünk amihez jól lehet rögzíteni hevederekkel a hengeres táskákat is. Sajnos pont a BMW R 1150 Gs esetében a dobozok miatt a hátsó indexeket, irányjelzőket hátrébb kell építeni amihez természetesen minden elemet mellékel a gyártó. Apró nyalánkság ,hogy rendelhető belső táska és a dobozok tetejére felső bővíthető táska is vagy a dobozokra hord fül pl. Ami nagyon szimpatikus nekem még az a lekattintható tank táskájuk amiből van direkt BMW GS hez fejlesztett modell is ami a tank csúcsos formáját le tudja követni, ráadásul lehet kérni elektromos tankgyűrűvel is amikor a tanktáska belsejében szabadon használhatjuk a 12 voltos rendszert( térképvilágításra, töltőkhöz stb. ). Gondoltak még azokra is akik nem akarják a komolyabb, drágább kültéri GPS-eket megvenni ezért a tanktáska elején van felfogatási pont egy GPS táskához amibe a beltéri nem vízálló készülékeket lehet helyezni. A tanktáska tetején van telefon ablak és térképtok rögzítési lehetőség. Vízmentes henger táskájuk is van, profi bukócsöveik és egy rakás minőségi kiegészítő. Amit talán érdemes lenne még beszereznem az egy alváz védő lemez mert terepen gurulgatva nem nehéz leérinteni a gép alját. A tank védelmére a Bagster huzatok nem tűnnek rossznak de nem a saját tanktáskájával mert az a fém csattal elég béna látvány ( lehet csak nekem ). Meglátjuk mi jön össze ezekből és amint van tapasztalat írom. Esőben, sárban kicsit csúszós a gyári lábtartó gumija lehet kivéve a gumit a fém keret többet tud majd!?

Nincsenek megjegyzések: