2012. szeptember 25., kedd

Alternatívák, kihívók, konkurencia

Sok éve a BMW GS vezeti az óriási túra-endúrók piacát és az eladási statisztikákat. Szinte minden gyár irigykedve nézi a számokat abban a szegmensben amit a BMW hozott létre vagy több évtizede. Így adott némi előny nekik de a többi nagy márka is lelkesen kúszik fel. Szó nincsen tökéletes motorokról senkinél de adott célközönségnek jó kompromisszumról esetleg. Számtalan cikket, összehasonlítást lehet olvasni kétes eredményekkel, hogy melyik magazin, média kinek van lekötelezve jobban. Nem is célom ezt vesézni hiszen erre vannak a "hozzáértő, szakavatott, sokat próbált (7 próbás) szakírók. Jobb lenne "laikusokkal összehasonlíttatni a gépeket, főleg ha mindenki ment a sajátjával minden körülmény között vagy 100.000 km-t. Erre nem sok esély van de az eredmény is mellékes lenne hiszen ahány ember annyi feleség, szerető, álom, kényelem és szenvedély. Ami jó egyikőnknek nem biztos, hogy jó másnak is ugyanannyira!? Mindenki próbáljon ki minél több gépet és döntsön igényei, lehetősége szerint. Én tudom miért akartam  BMW R1150 GS-t pontosan, és nem is csalódtam, azt hozza amit vártam tőle. Vannak, könnyebb, erősebb, gyorsabb, hangosabb..stb motorok de ennyire jó, sokoldalúan kreáltak nem nagyon. Nézzük ki mivel készül a trónfosztásra évek óta?

KTM
A legfelkapottabb most a KTM 1190 Adventure két változata: aszfaltra kisebb 19/17-es kerekekkel és az "R" változat terepre 21/18-as kerekeken. Terep alkalmasságban biztosan a GS felett lesz, főleg ha a szervizigényes hírüket ki tudják küszöbölni az ígért 15.000 km-es szervizintervallummal. Láncot kell kenni ugye de lehet már automata kenőt is szerezni lényegében sok munkával az előd 990 Adventure is kialakítható volt mint jó túra enduró nehéz bevetésekre. Nehéz terepen verhetetlen volt, autópályán is elment a régi is de a szerviz gondok, intervallumok nem voltak a toppon ma már a 10.000 km alap kéne legyen, mert egy magyar-mongol túra necces 15.000 km-ből is pl. A csavargás pedig nem a sarki fűszeresnél kezdődik, vagyis fejeződik be.

MotoGuzzi
Jót tett az Aprilia pénze mert a Guzzi soha nem látott irányokat vett és jönnek ki a szenvedélyes gépek sorban, így történt a Stelvió is ami azért még nem nehéz terepre való de hasonló a BMW-GS-hez. Van aki már elment ezzel is a világ végére és élvezte kb. Sok blog, túra, élmény szól a Guzzival csavargásról. Szép, szenvedélyes darabok. Szerethető vasnak tűnik. Sajnos olyat nem sokat hallok aki BMW-ről ül át Guzzira de fordítva igen...Fogyasztásban sajnos a Guzzik nem túl előnyösek általában.

Triumph
A BMW-hez hasonlóan mindjárt két osztályt is küldtek a versenybe, könnyebb kis terepes gépet és a nagy GS koppintást. A Triumph Tiger/Explorer nagyon jó motor páros az idő majd eldönti ki nyeri a versenyt. Nem értem az ilyen gyárakat, mert a Triumph gépeit még szeretem is de csak  a másolás? Kacsa csőr is lemásolva?Kardánhajtás?Miért nem lehet valódi 10-20 év fejlesztéssel egy jó irányt kihozni? A másolás olyan mint a "bűnüldözés" soha nem előzheti meg, mert maga a szó kizárja ezt, csak hátul maradhat, másolni csak azt lehet ami készen van és látható de az akár egy 5 éves fejlesztő munka vége már...Egyedi arculat, munka, fejlesztés az hiteles lehetne. Ki akar egy Madonna másolatot, imitátort? Ettől még élvezhető gépnek néznek ki de az árát is nézve nem veszélyes a GS-re.

Ducati
A csőr forma elmaradhatatlan itt is, de a teljesítmény legalább Dukis. A téma sportos értelmezése márka hűeknek. Terepre annyira érdemes vinni mint egy Ferrarit. Szép, szenvedélyes, olasz...

Yamaha
Óriási hír volt, hogy jön a terepképes dög de az oldalra, sérülhetőn szerelt ventilátorokkal és a súlyával csak elhivatottak játékszere volt áttörés nélkül.

BMW
Tény, hogy most fogják bejelenteni a GS utódát is, pont mire a feléhez felzárkózna a konkurencia a BMW is lép egyet előre (mérföldet). Vízhűtés, kisebb súly, jobb futómű, automata csillapítás hangolás. Mivel nem sok GS vevő megy nehéz terepre így sajna maradtak a 19-es első keréknél és nem tudni rendelhető lesz-e a tervezett 21-es első is. Mivel a gyár is rájött, hogy az erőfitoktatás és a gigantománia téves út az igazán terepes túrázóknak gyorsan ki is hozta a BMW F800Gs-t.

Konklúziók: Aszfaltra sok motor jó de pl. a boxer RT nem sok gondot okoz használójának, terepen a KTM lesz mindig is a legjobb gép hiszen nekik van a legtöbb tapasztalatuk ebben, sőt 20 szabadalom védi kb. a váztervezésüket. Aszfaltra viszont nagyon sok márka készít jó motort valljuk be. A többiek pedig osztozhatnak a GS után maradt piaccal, ahol a kinek a mije nagyobb szemléletben már egyik gép sem elég kicsi és kezes a nehezebb terephez a nagy GS-t is ide értve. Macsó a sok Alu doboz meg minden de semmi keresni valója ezeknek a közel 200-280 kg-os gépeknek a homokban.
Az idei ősz sok újat tartogat a motorozás szerelmeseinek. Meglátjuk!

Nincsenek megjegyzések: