2012. április 5., csütörtök

Vízben úszó dugattyúk?

Már a csapból is a víz folyik, na meg a vizes boxerek híre. Évek óta voltak pletykák merre megy a környezettudatosság és az európai előírások hányadosa. Mostanra egyértelmű lett, hogy az 1150-es és az 1200-as GS után valami igen komoly előrelépésre szánták el magukat a BMW motor részlegénél. Nem ritka, hogy az autóknál tökéletesen bevált technológiákat viszik tovább a motorokba is. Karburátor után, befecskendező, ABS, ASR, ma már kísérleti légzsák, katalizátor, vízhűtés, hogy ne soroljam tovább. A Porsche igen jó vizes boxerben mint tudjuk és ráadásul ők is pont németek. Így van némi esélye hogy a 2013-tól rendelhető vizes
GS is valami hatékony blokk lesz. Az elmúlt 30 évben a Gs szépen, lassan csak elfajzott (bizonyíték rá, hogy kiadták a 800 GS-t hátha az még terepképes lesz) nem alkalmas már az eredeti rövidítést hűen közvetíteni. A túra enduró sajnos inkább lett aszfalt túra endúró mostanában. Gondolták hát, több legyet egy csapásra, szigorodó káros-anyag kibocsájtás, elvárt nagyobb lóerő, jobb terepképesség, kisebb súly miért ne? Csináljuk meg. A legújabb hírek szerint amik szivárognak "véletlen" 5 év munka van az új blokkban és a kompletten új GS-ben. Mit várhatunk? A vízhűtés miatt lásd Porsche a lóerőt oda pozicionálják ahová a józan ész vagy a piaci elvárások kívánják, a blokk maga várhatóan alkalmas lesz 140-155 lóerő leadására is, kikerült a külön olajozott váltó tehát most már a blokkban csak egy olaj van de így is engedni fogják a 10.000 km-es olajcseréket. Kisebb a blokk, rövidebb is amitől hosszabb lehet a kardán kar aminek hála ezzel a lóerővel sem fog örökké egy-kerekezni a gép. Természetesen új minden: a kardános futómű átkerült a bal oldalra, a kipufogó a jobb oldalra, a nedű fentről lefelé megy a blokkba, alulra kerültek a kipufogó könyökök, beépített LCD van vélhetőleg a GPS alap, új a váz, jobb a súlyelosztás és a víz ellenére ígérik a 240kg-os feltankolt tömeget. Esélyes az idei év végi bemutató is a bennfentesek szerint. Az új blokk miatt gyakorlatilag mindent újra kellett tervezni így egyetlen darab sem lesz hasonló vagy kompatibilis az R1200GS-ből. Kíváncsian várom az új vizes boxert a többi modellben is hiszen az RT kimondottan jól tudná kamatoztatni az előnyöket mint túramotor. Mivel a blokk alacsonyabb is lett így talán remélhetünk nagyobb hasmagasságot is, gondolom bekerül az új futómű csillapítás is ahol az ESA-nál komolyabban állíthatjuk be a csillapítást sőt maga a rugózó elem automatikusan reagál az út minőségére. Erősebb generátort kap a többlet fogyasztók és extrák felépíthetősége végett. Nappali LED-es fénye lesz és gondolom a legtöbb fényforrás már nem izzós bár a távolságit nem hiszem, hogy led-del oldják meg pedig a technológia képes már rá. Szó van opcionálisan terepképesebb kerékről is. Elöl sajnos a megszokott 19"-os széria kerék jár de helyette talán rendelhető lesz 21"-os kerék is ami ugye jót tenne a terep alkalmasságnak. Persze a komoly csavargóknak a HP enduróhoz hasonlóan érdemes lenne kiadni egy sokoldalúbb gépet. A KTM már készen volt a GS-t szorongató 1200-as géppel de nem mutatta be, most megint törheti a fejét minden konkurencia, hogy mikor másolja jól le a GS-t. Maga a szó is előre vetíti, hogy soha nem előzhetik meg az eredetit csak ha megjelent lemásolhatják ha tudják ez kb. olyan mint a "bűnüldözés" mindig egy lépéssel az elkövetők után...hát sok értelme nincsen. A Triumph GS koppintása hiába kardános attól nincsen ebben a szegmensben 30-40 év tapasztalatuk, mondjuk igaz ez a többi márkára is. Még szerencse, hogy mindenki azt vesz amire igénye vagy pénze van.

Nincsenek megjegyzések: