2014. október 1., szerda

BMW GS kontra BMW NineT


Bár más sokat mondó címet is adhatnék a cikknek de sorolok még párat ha kéritek. Legyen, oké, rendben: józan ész kontra élvezetek habzsolása, végre egy élő boXer hajtómű a bajoroktól, nem kell még temetni a boXert, világcsavargó a városi jampi ellen...térjünk is a lényegre. A BMW több modellje mellett most alkalmam nyílt kipróbálni a 90 éves fennállást ünneplő születésnapi ajándékot mely a motorozás alap képletét hiányolóknak szól. Most a BMW vette a fáradtságot és nem átszínezte a létező modelleket és ráaggatott egy 90"-es feliratot hanem pont időre kihozott egy motort mely igazán jól sikerült.  A BMW R 1150GS után kicsit szkeptikusabb vagyok a hagyományos akár fordított villákkal szemben és kiemelhetünk számtalan részletet de a motorozás is csak olyan mint az ismerkedés nem érdemes sokat vesződni fotó alapján.....meg kell kóstolni. Munkából adódóan jött a lehetőség és örömmel néztem elé. Több alkalommal is kipróbáltam a GS-ről oda-vissza ülve a BMW NineT-t. Huncut egy vadmacska az biztos. Szerintem aki abba akarja hagyni a motorozást, mert unja azért biztos ami biztos próbáljon ki egy ilyen boXert a kegyelem döfés előtt. A blokk maga ismert már hiszen az utolsó cserkész a levegő-olajos hűtésű boXerekből. Mégis minden más...teljesen más. A BMW úgy is adós volt a nem túl sikeres cruiser-cafe racer vonalért, azt hiszem sikerült törleszteniük. Nagyon jó alap a motor egyedi konfigurációkhoz. Meg is jelentek már az első profi mutációk, na de ne is kanyarodjunk el ennyire vagy ha igen akkor csak motorral. Félre értés ne essen ez a gép nem veszélyezteti a BMW híres modellcsaládjait, nem azért mert nincsen ahhoz elég jó, sokkal inkább azért, mert más kategória, olyan ahol a BMW gyárilag évek óta nincsen jelen, sőt talán soha nem is volt igazán. Szándékosan valódi motort építettek az "elfajzott", elektromos maszturbátoros csodák helyett. Persze a NineT-vel a napi 1000 kilóméter igen "macsó" teljesítmény lenne nem úgy mint egy átlagos GS-RT vágású vason. Viszont ezen a NineT-n a 100 km is felér 500 kilométer motorozással ha az élményeket nézem. Pont olyan mint minden "rendes" motor: dolgozni kell rajta, összeszokás kell, hogy kihozzuk belőle a maximumot, remeg is ha kell, szomjazza a fordulatot, aktív a testhelyzet, fárasztó napi 1000 km-en, nem fűti a nemesebb felünket és igen bólint az eleje fékezésre de ilyen egy "motor". A biztonság fontos, így ABS-t azért kapott de ez önzés a BMW részéről hiszen ők is tudják csak az élő motoros vesz újra BMW-t. Remélem fiatal korú olvasóink már alszanak így merek fogalmazni: ez bizony boXer pornó :) Igen az!-nem a 2000 Forintért langyosan nyalom a szád szélét műsor. Itt szélvédelem nulla, bogarat lenyeled ami befut ha kemény vagy másnap kiköpöd és kifújod a füstöt amit tegnap tüdőztél le. Elragadó a masina, komolyan mondom első motornak kevesen fogják venni már csak az alap közel 5 millás ára miatt is de aki teheti keressen egy kis helyet neki a garázsban. Veszi a fordulatot amikor csak akarod és boXertől soha nem látott vehemenciával próbál leszakítani a kormányról. (Kivétel a sport gép HP vonalon boXer motorral) Oké sima vagyis fordított hagyományos első villája van de kanyarokban elég stabil és a többi már elvi kérdés, mert ez fékezésre bólint de a legtöbb motoros fejében pont így viselkedik egy motor. Az ABS nagyon jól dolgozik. A választható Akra doboktól nem bolondulsz meg de azért szép hangja van és éjjel is haza mehetsz ha új apukaként még farmerben akarsz esténként eljárni a kavézó teraszáig elmélkedni milyen volt lányokkal össze mosolyogni még a házasságod előtt. Aki a sor 4-6-os szériát is csak tuningolva tudja elviselni az hagyja békén ezt a műfajt, de aki már túl van a 35-40 éves határon és még motorozik de már a Hungaroringet kiélte tessék bátran kipróbálni. Aki boXer mániás ne hagyja ki. Fékek az ABS-től független is finomak, testhelyzet a kormányzott kerék felé, fölé próbál helyezkedni, esztétika: minimum jeles alá, a cafe racer hátsó idom egyszemélyes módnál egyedül ami illúzió rombolóan Alu színű műanyag de a többi részlet nem imitál hanem az ami. Tehát nem fából vaskarika. Miért is kéne másnak látszódni ha ez a műfaj az őszinteségről szól. Minőségi elemek jellemzik az egész motort. Külön öröm a hátsó lecsavarozható váz rész amivel egy illetve két személyes motort tudunk építeni igényeik szerint. (látom magam előtt a 47 éves család apukát: "szívem örülnék ha el tudnál jönni erre a motorozásra de pont nincsen fent a hátsó váz...") Semmi gond menny csak! Bőrkabát fel, önindító, remegés, dübörgés és meg is van az az érzés amire a férfiak annyira vágynak. Tapasztalt motorosokból is előhozza a kis srácot aki az erőtlen motorokon nevelkedve mindig ütközésig húzta a gázt. Na kérem, pontosan ezt várjuk el egy motortól! Nem kiherélt, leszedált, impotens, elektromos ablaktörlős, autó kényelmű szörnyeket. Kezdem érteni miért építenek az esztétikán kívül is sokan régi boXerekből cafe racer-t.

Nincsenek megjegyzések: