Elég jól össze írtam mely motorok tetszenek nagyon és miket kell még kipróbálnom. Ugye a munka és a hobbi egyezhet a szórakozással is csak jól kell választani. Annak fényében, hogy Touratech Budapest leszünk a munkában kicsit szűkül a "választható" motorok kínálata. A lehetőségek miatt a munka eszköznek egyeznie kell a hobbi, szabadidős motor típusával. Így nem lesz bonyolult a döntés hiszen a német Touratech eléggé ráment a csavargás képes modellekre. Azon belül már csak az a kérdés mely motorok vevői szeretnek igazán csavarogni és kik tehetik is meg? Sajnos az út elég egyszerű innentől.
Meg kell nézni mi a legjobban nyomott, eladott csavargós, túrázós gép. Persze, hogy a BMW GS.
Ennyit az egyéb ambícióimról...Nem mondom, hogy gond, eddig is GS-em volt és imádtam is, nagyon, sőt hiába próbáltam ki annyi motort egyiket sem tettem a BMW GS helyére a szívem garázsában, inkább mindig csak a második helyre kacérkodtam velük még ha nem is vallottam be magamnak. Na de a mai világban nem sok embernek lehet "álomgarázsa" ahol 1- 6 helyen sorakoznak a kéjhölgyek akarom mondani hárem kéjmotorok. Na de ha BMW GS akkor melyik? Egyik drágább mint a másik...A BMW F széria nagyon ügyes szerkezet de nem az vezeti az eladási statisztikákat.
Sőt ami igazán pofán csapott a legsikeresebb kereskedő még csak nem is német a BMW háza táján. Soha nem találtam volna ki a hazaárulás eme fokát, igen bizony egy olasz pontosabban római kereskedő nyerte a házi bajnokságot...Mi van? Tessék? He? Ott a talján telivér a "Duki" ezek meg veszik a BMW-t nyakra főre? Ez olyan mint ha lenne nekünk magyaroknak 160-200 lóerős VB-t nyert Pannóniánk de mi meg csak azért is URAL-t, IZS-t vennénk. Komolyan mondom ne hozzatok ki a béke tűrésemből! Azért mindennek van határa. Mit kell ahhoz tudnia presztízsben, fejlesztésben egy német BMW-nek, hogy az olasz csapatok masírozzanak a német kasszához? Na de komolyan világpolitikailag is? Jó mindegy elragadtattam magam. Tehát BMW GS mint sikersztori. OKÉ rendben, értem. Ha a "kis" GS az F széria nem az én világom mi marad? Persze a jó, kis, ropogós, kerek fenekű, nedves husi...Itt tartunk Krisztián? Mindegy már a nedves is jó? Így múlik el a világ dicsősége?
A Porsche boXere is nedves:
Mikor az emissziós értékek, technológia megkövetelte a Porsche mérnököktől ugyanezt a lépést, hogy nedves lett a kultikus boXer motorjuk a fél világ krákogott, prüszkölt, köpködött de nem nagyon bírta benyelni a békát, szerintem volt aki azt gondolta ez a világ vége és a konszern is bukik a birodalommal együtt, ráadásul az igazság odaát van.
Mondjuk egy levegő-olaj hűtésű boXert csak egy másik ilyen szerkezet tud pótolni...Technikailag van sok előny de igazán, mocskos drágán még mindig a "levegős" Porsche 911-et adják. Ami kultikus piedesztálra lett emelve a rajongók által az minden hibájával sem taszítható le megérdemelt trónjáról. Na pontosan így érzek én a BMW nedves kontra levegős boXerei kapcsán.
Unalmas technikai maszturbálás következik ha nem érdekel lapozd át:
Műszakilag azért lássunk tisztán! Jól utána néztem, mert érdekelt a téma. A levegő-olaj hűtésű gépek tudnak egyszerűek maradni ami előny is (kevesebb hibalehetőség) de ha alaposak vagyunk van amit nem tudnak. Ugyanis a termikus terhelés miatt nem lehet olyan feszesen illeszteni őket és nem is illik agyon tuningolni, húzni őket hiszen bizonyos határ felett nagyon nehéz megoldani a hűtésüket. A BMW a lehető legóvatosabban nyúlt a kultikus, szuperlatívusz GS boXer szériához. Ugyanis a forma 1-es tapasztalatok felhasználásával rájöttek nem kell teljes vízburok hanem csak elég a termikus terhelés maximumát kivédeni. Tehát az égéstér azon részét kell "temperálni, szabályozni" ahol a sűrítés, robbanás történik és így a túl nagy hőmérséklet keletkezik. Magyarán a motor maradhat egy szép, esztétikus, hűtőbordás, részben levegő hűtésű boXer amit lehetőleg rejtetten kicsit szabályoznak részben vízhűtéssel. Ügyes vezér csel nem mondom! Kecske köszöni jól van és a káposzta levél sem tűnt el. Persze ezzel járnak előnyök mint a versenypályán kitesztelt DOHC vezérléssel is. Például, hogy a boXer blokkot picit feljebb lehet húzni erőben. Kezdetnek elég gondolták az utolsó levegő-olajos DOHC boXer vagy GS fölé tenni hiszen azt is vitték mint a cukrot.....az 115 lóerőnél forrta ki a szériáját. Jó legyen mondjuk 125 lovas a ménes az biztos elég és akik eddig unták, semlegesek voltak a BMW boXerre azok is talán kedvet kapnak. Később úgy is fel tudják vinni 4-5 évente a teljesítményt nagyobb átalakítás nélkül, 125, 130, 135, 140, 145 lóerőre is. Hiszen a régi levegő-olajos donor a sport széria is tudott DOHC kialakítással 140 lóerő felett is kicsi tuning után.
Hiszen a részben vizes boXer egy teljesen új fejlesztés és más karakter is. Kicsit pörgősebb is és később van még hová felpumpálni. Nyilván nem lesz gyárilag turbófeltöltős sem kipufogó gáz által töltött, sem elektromos turbós de még csak kompresszoros sem, ahogyan azt a BMW múzeumban látni lehet a verseny motorjukon. Pedig ma mit tudna egy fixen főtengelyre kötött hajtású kompresszoros boXer? ÍÍÍÍÍÍÍ lehet, hogy az elektronika tudná szegényíteni a keveréket számítógéppel számolva, mert a fele népek az első úton katapultálnának a boldogabb mezőkre.
Na de térjünk vissza a Földre a cikk címéhez. Amennyiben Touratech Budapest ShowBike is lesz akkor az ikonikus GS vonal a boXer családból jó döntés az biztos. Na de akkor is melyik? A "sima BMW R 1200 GS (LC) vagy az anyahajónak tűnő, tengeri hordozó BMW R 1200 GS Adventure? Azt már a BMW R 1150 GS-nél megtanultam, hogy a rugóutat csakis rugóúttal lehet pótolni. Okés rendben de a kisebb, sima GS sokkal karcsúbb, ügyesebb. Ráadásul jó volt vele németben az enduro tréning is. Igen pro és kontra dobálózás szerű pingpong kezdődik az ember agyában. Ááááá mindegy is mindegyik túl drága.
Na ezt még át kell gondolni! Gondolnom! Be kell vonjak valami támogatási rendszert az biztos :(
Mára feladom, munka szempontból a legelőnyösebb a BMW új, nedves üdvöskéje. Jó kidolgozom majd fejben melyik mire jó és mire nem és kinek igen, kinek nem?
Most komolyan vizes boXer még ha részben is? Ha az ember cipője, zoknija vizes még arra is haragszik!? Igen de az autónk meg már 10-20-30....éve nedves mint a banketten az osztály szépe.
Majd írok magamnak megint valami értékelő rendszert.
Így megint búcsút inthetek a MOTO GUZZI csodáinak.
Folytatás rövidesen...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése