Közel 6-8 évig tudtam uralkodni a kórságon amit a végleges, gyógyíthatatlan, motoros vándorlás okoz függőségi viszonyban.
Tirolban szerencsére kötelezettségeink is vannak, így adott a friss levegő és a gyönyörű kanyarok, szerpentinek, hegyek, kempingek, tavak és minden ami régen is örömet okozott. Talán a hűvös levegőt hazafelé még leöblítjük egy kis tengerparti strandon túlsózva a bőrünket. Jó kis próba lesz ez 2 személlyel, teljes Holdra szálló felszereléssel díszítve. Kiderül mi nem megfelelő még messzebbi utakhoz, esetleg egy álmodott Mongóliai úthoz!
Tervezett útvonal oda felé:
Nagyobb térképre váltás
Mint a térkép is mutatja igyekeztem a legszebb helyeken tervezni az útvonalat, ami közben biztosan pontosodik még a felfűzhető érdekességekkel. Az útikönyvek és élmény beszámolók szerint van mit nézni, kóstolni, fotózni. Sajtokkal nem állnak rosszul állítólag és azért Kappl a cél, ami igen csak magas kő kupacok közé szorult kis település.
Tervezett hazaút:
Nagyobb térképre váltás
Ebből nem lett semmi ebben a formában, mert olyan gyorsan teltek a napok, hogy a hazaút maradt a sokkal egyszerűbb Dél Ausztria, kicsi Olaszországgal.
Pontosabban a hazaút:
Kappl, Landeck, Pfunds, Lago di Resia, Lago di Muta, Silandro, Merano, Bolzano, Brixen, Brunico, Silian, Maria Luggau ( 1 éjszaka, teraszos kemping ), Hermagor, Spittal, Millstatt, Feldkirchen, Klagenfurt, Völkermarkt, Lavamünd ( szlovéniai határ ), Gamlitz, Bad Gleichenberg, Feldbach, Jennersdorf, Rábafüzes, Körmend, Veszprém felé , Badacsony ( -ban a hangulatos kis kemping ).
A lelki fejtegetés is érdekes szerintem, mert a fentebb említett kis belső vándor minél többet kap a km-ben kifejezhető drogjából annál többet akar, hiába sajog már a legszebb ülő fél a világon, hiába lapul a tárca, hiába minden kifogás; megélhetés, munka, élet....nincsen semmi kegyelem, menni kell!A hajósoknak van erre sokkal jobb latin mondása, szabad fordításban; hajózni szükséges, élni nem muszáj, na ezt lehetne motorosra fordítani, mert az az érzésem sokakra igaz lenne; Motorozni szükséges, élni nem muszáj!
Az útvonal nagyjából meg is valósult csak más ütemezésben mint képzeltem, mert reggel kezdtem még a motort felkészíteni, egy kicsit dolgoztunk is és nem volt csavarom az Alu csomagtartó laphoz..stb., így az indulás 17 órára esett, egy kis könnyed délutáni gurulással felkészítve a szervezetünket a nagyobb távokra!Eljutottunk Fertő mellé Balfra, ahol nagyon kicsi hangulatos Kempinget találtunk az út mellett, medencével, kulturált zuhanyzóval, miután kudarcot vallottunk egy sokkal nagyobb elhagyatott szellem kempingben, ahol egy árva lélek sem volt pedig a nyomok nagyobb, fiatalok számára rendezett fesztiválról tanúskodtak. Persze ehhez tudni kell, hogy soha egy métert sem mentünk gyorsforgalmi úton és autópályán a túra alatt, hogy minél több hangulatos helyet kelljen megnéznünk. Autópályán a hazafelé megtett 600 km egy nap alatt nem lenne annyira nagy dolog, de a legalacsonyabb jelzésű éppen nem földúton, ahol persze tökéletes aszfalt miatt a szerpentin kanyarokban csomagokkal utassal is volt, hogy leért a lábtartó már fáradtságosabb dolog, mert jut egy napra néhány ezer kanyar. Utolsó nap, a 3 naposra tervezett kiúton, elért az égi áldás, hogy tudjuk tesztelni egy pár órát mi mennyire vízálló( illetve mennyire nem az )!Diadora csizma az pl. nem az ( állítólag cserélik )!Imetes kantáros nadrág nagyon nem...sok éves Sidi motoros csizma az még most sem ázott be!Van tapasztalat bőven, kényszerű ruhateszten voltunk! Nolan N-103 sisak viszont jól funkcionált, jól jönne bele egy kommunikációs rendszer is, mert a térképeket a ( potya ) utas kezelte és kantár húzogatással terelgetett a megfelelő irányba, mivel elektromos térképeket fogadó szerkezetet nem vittünk magunkkal!Ütögetéssel jelezte hátulról a nem biztonságosnak tűnő előzéseket is, szerintem ilyen elöl ülve és nézve nem volt de szerinte volt!A hatósági szöveg nyomán;"Ön nem a látási és útviszonyoknak megfelelően választotta meg gépjárműve haladási sebességét" kaptam a 10 db ujját a bordáim közé, ha valami nem stimmelt. Kappl nagyon szép völgyben fekszik, Tirolban, Ausztria távolabbi végében.
Megérkezésünk Kappl-be közepesen volt mókás, hiszen addigra már 6 órája voltunk "esőteszten" ami éjszaka, szembe forgalomban, szemüvegben nem könnyített pálya, amikor leszállva a motorról kicsavartam a kabát ujját, több minket váró barát szerint is elnyertük a nem "egészen normális" jelzők legkülönfélébb fokozatait a magyar nyelv gyönyörű előadásmódjában.
A megvalósult kiutazás útvonala:
A fentebb linkelt térképhez képest annyiban módosult, hogy pl. nem Északról kerültük a Fertő tavat hanem Délről!
Látnivalók és programok Tirolban:
Egyik napon voltunk a Svájchoz tartozó Samnaun-ban is, ami pont Kappl alatt van és híres a kedvezményes vám és egyéb járulékoktól kevésbé hizlalt árairól.Elérhető itt minden mi szem szájnak ingere:parfümök féláron, svájci csokoládék, bicskák, sport túra felszerelések, ékszerek, Swarowski termékek ide értve az optikai termékeiket is a női csecse-becse mellett.
Tényleg sikerült igen jó svájci csokoládékat beszereznünk, az igen ízletes sonkáik mellé.
Kappl a Verwall.gruppe és a Samnaumgruppe hegycsoportok által bezárt Paznauntal völgyében fekszik karnyújtásnyira a 3168 m magas Hoher Riffler csúcstól. Ebbe az irányba lehet elindulni a gyengébbeknek libegővel is a hegy derekában kialakított élmény parkba: Sunny Mountain Erlebnis Park, ( bővebben: www.sunny-mountain.at ) gyerekeknek játszó tér, felnőtteknek kibójázott méteres "kacsázó pálya" na-na, kedves olvasó itt senki ne gondoljon az éjjeli ágytálban futásra sokkal inkább a kavicsok vízen futtatására. Felérve friss levegő, csendes kis tószerű víztározó fogadja a látogatókat, mi hirtelen felkészületlenségünkben csak a lefelé utat vállaltuk gyalogosan, ami 3 napig éreztette hatásait, hiszen, csak combból, az igen fiatal korunkat meghazudtoló módon tudtunk bármire leülni és a felkelés is igen természet ellenes látvány volt...próbáljuk utólag a nagy szintkülönbségekkel magyarázni a totális izom hiányunkat.
Sokszor találkoztunk az eredeti kis nyomtávú gőzvasúttal és szerelvényével, ami nagyon hangulatos és szerintem fiatalabb korosztályoknak kihagyhatatlan, nekünk ez sikerült idő hiányában.
A Bodensee közelsége miatt szinte kötelező és szép is, kellemes gurulás volt, az igen minőségi hajós kikötők és strandok mellett, ebéd után, amiben benne volt a náluk igen könnyű és ízletes császár morzsa is.
Kappl-t aki nem pályán közelíti meg az jöhet Magyarország felől a 316-os úton amiről Tobadill után kell balra letérni a 188-as út felé. Lehet, hogy nem Kappl lesz csak kiírva mert a völgyben ezen az úton fekszik a híres Ischgl is, ahol a téli sportok szerelmesei nem szoktak csalódni. Sorban a települések a völgyben: Vorgiggl, See, Langesthei, Kappl, Ulmrich, Pasnatch, Ischgl, Mathon, Galtür, ezután következik a Silvretta ( Hochalpenstrasse: Montafon-Paznaun, Vorarlberg-Tirol 2032 m ) panoráma út ami motorral volt kb.: 10 Euro de nem kértük vissza a végén, mivel 2 db víztározó és néhány 100 db kanyar teszi élvezetessé a természet ellenesnek tűnő zöld hullámokat a sziklák lábánál. A 22,3 km hosszú panorámaút 1953 óta köti össze a tiroli Paznauntalt a vorarlbergi Montafonnal. A Silvretta-vízduzzasztó nyugati partjától ellátni akár a Piz Buin csúcsig is. Kappl-t Innsbruck érintésével is célba lehet venni és máris útba esik az Achensee, kár kihagyni! Az Achensee smaragdzölden csillogó víztükre 1000 méter magasan fekszik és 10 km hosszan nyúlik el , de mindössze csak 1 km széles, ritkán melegebb a vize 20 foknál. A "Tiroli fjord" a jégkorszak idején keletkezett. A Silvrettagruppe is igen jó utakat kínál, mondanom sem kell a magyar útépítő cégek az első évben mennének csődbe az előre lebarterezett áron készített silány munkájukkal mert itt a legkisebb jelölt úton is tükör aszfalt fogad minket és a 17%-os táblánál sem csúszott az árokba az úthenger aszfaltostul...kifejezetten ráhajtottam a csatorna fedőkre, mert az nálunk otthon még semelyik cégnek nem sikerült, hogy használat után is egy síkban legyen a fedő és a perem az aszfalttal, erre itt még 70 km/h-nál meg sem érződik, hogy a rúgók megmozdultak-e!?Igen sok év ez kedves elvtársak még ( Hofi szerint a hülyeség begyűrűzik ide is ), de a többivel mi lesz?
A kollégák még ezen kívül célba vettek nagyon sok látnivalót amit mi kihagytunk: gyönyörű vízesések, állatkertek az Alpok jellemző állatvilágával.
Jól kifejezi a hely szellemét a tiroli mondás is: Ha tiroli vagy ember vagy! Szép-szép, ezt tegyétek zsebre...
Innsbruck-ot a közelsége és a szépsége miatt sem érdemes kihagyni! A tiroliak büszkék a kultúrájukra és nagyon szépen bánnak a cirbolyafenyővel mármint főleg az asztalosok!
Amiből nem bútor készül az itt megy a tűzre de előtte tökéletes sorrendben, katonásan eresz alá vágva sorakoznak színesítve az összképet.
Volt szerencsénk télen is megnézni évekkel ezelőtt a kicsit Északabbra fekvő német Oberstdorf síparadicsomot, ahol a hatalmas fa teraszokról 400 db csúcs látható az Alpok színe javából csemegézve tiszta időben.Top of Germany állt a jegy első oldalán...Zugspitze, éppen csak egy hajszállal nem 3000 méter ( 2962 m )!Igen igen ez már Németország, Ehrwald 2580 lakosával elbűvölt már igen sok embert, nem alaptalanul!Igazi turisztikai karriert, a Bayerische Zugspitzbahn 1926-os megnyitása óta tud felmutatni. Választhatunk is a csúcs megközelítésére több alternatívából: felkészültebbeknek gyalogosan ( haladó szint ), tér iszony menteseknek libegő (középrétegbeli versenyzőknek, 1 db felnőtt, menettérti jegy 47 Euro), vasúttal aki nagyon ráér hiszen a hegyen az már fogaskerekű. Garmisch-Partenkirchen-ből mehetünk vasúttal ( Bayerische Zugspitzbahn ) az Eibsee-hez ahol választhatunk "fegyvernemet tetszés és fizikum szerint a csúcshódításhoz! Ebben az árban benne van a panoráma, ha nem játszik ködben bújócskát a csúcs és a le libbenés a 2600 méteren lévő Zugspitzplatt-ra ( SonnAlpin ). Grainau a legközelebbi település a csúcs lábánál fekszik és az Eibsee-vel közre fogják a Badersee-t. A kilátásokról, illetve annak teljes hiányáról webkamera tájékoztat minket még a pénztár előtt, érdemes figyelembe venni, mert tejfehérségért sok az összeg és nyáron a fenti sípályák sem működnek , viszont lefelé 3 órát kell várni rossz esetben mire a karámrendszeren végigjuthat a hízó! Nekünk nem volt szerencsénk, amit láttunk az felért a pék lisztes lapátjával kapott pofonnal, balra FEHÉR, jobbra FEHÉR, viszont fel-le is FEHÉR.
Erre tényleg elég az internet is, aki nem hiszi ( járjon utána ) töltse le....
Bővebb infók a témában:
www.zugspitze.de
www.gapa.de
www.grainau.de
Linz óvárosán még motorizálatlan 2 kerekes koromban sikerült átrongyolni, de szerintem, emlékből kötelező " olvasmány" ez is, a magára és az élvezetekre valamit is adó vándornak.
A hágókon biztosan találkozunk néhány BMW motorbiciklivel, 10 db után általában már immúnisak vagyunk rá, de a szép számú veterán csodák mindig felüdülést jelentenek a mostani tömeg gyártott, fröccs öntött, tervezett avultatásos "hulladék" gazdálkodásos időkben. Főleg amikor teljes a díszlet hiszen a motor a motoros és a ruházat is egy letűnt korszakot idéz, az összképet csak a korszerű motoros mosoly töri meg, mert teljesen kortalan, mindegy a gép, a ruha a táj, egy dolog állandó a motorozás szeretete. Gondolná az ember öregecske gép, őszülő motoros nem kell tartani tőle, de tévedés csúszott a magasröptű Egó-ba hiszen a szikrázásra csak kimászok a fiatalos büszkeségemből, meglepő de keményen le van döntve íven a vas semmi nadrágba piszkítás. "LÉPEGET A VAS!"
Gyakorlott szem igazi gyöngyszemeket is talál az amúgy nagyon funkcionalitása és tradicionális tiroli építészetben, több esetben volt példa a hagyományok olyan tiszteletére ami a modernséget csak kihangsúlyozta és magas színvonalon tükrözte a helyi építészek matéria iránti tiszteletét. Állítólag "jó szerszámmal könnyű dolgozni", talán jó anyagból is igaz ez, de azért találunk tanúbizonyságot az ízlés és iskolázottság bemutatására. Gyakori a fa zsindelyes fedés és a fa anyag használata, természetesen Tirol varázsa sok összetevős, de az építészetük biztosan része a vonzó összképnek.
Étkek:
kihagyhatatlan a sonka és a sajt bármilyen formája, kötelező a császármorzsa pl..
Tiroli étel specialitások:
Apfelkiachl: forró olajban sült, bundás, almakarikák
Inntaler Graukasnochen: galuska eg soványabb hegyi sajtfélével
Südtiroler Graupensuppe: világos leves sózott sertés csülökkel és darával
Tiroler Speckknödel: zsemle gombóc apróra vágott füstölt hússal, marhahúslevesben
Schoko-Banan, itthon is kapható de van svájci változata is ami nagyon finom és persze csak egy fél laboratórium van benne az íz érdekében..banános hab csoki mázban, dobozos termék akár Sparban is.
Idáig ez csak az ízelítő élőben hosszabb a lista, de ez most nem egy Kudlik-nudlik műsor....
Az odaúton megszokott rendszerben csináltuk a haza utazást is, miszerint megtervezzük 3 naposra a teljes távot de végül külső tényezők miatt mégsem annyira 3 napos lesz: gondolok itt a hazaút 2. napjára amikor is már több mint 600 km volt a nadrágunkban és éjfél után lopakodtunk be Badacsonyban egy kellemes kis kempingbe elég fáradtan, de kacérkodtunk a gondolttal, hogy bírnánk vagy Pestig vagy a barátaink esküvőig. A legalacsonyabb rendű utakon sok ez egy napra, annyira elfáradtam az éjszakai suhanástól, hogy gyakorlatilag 2-ig sem láttam.Dietetikusom ajánlására még éjjel beüzemeltük a kis vegyes tüzelésű főzőnket és elfogyasztottuk a zacskóba zárt csodát ( leves és tészta ). Két dolog van, vagy nagyon finom, vagy nagyon éhesek voltunk , de biz nagyon jólesett főzni is a jó meleg étkeket miközben hallgattuk a mellettünk lázadó Bolgár ifjúságot akik a szülői kontroll alól kiszabadulva próbálgatták a szárnyaikat több-kevesebb sikerrel. ( Talán nem kívánt családalapítás nem lesz belőle. )
Másnap a Balaton parton ébredve jó döntésnek tűnt az éjjeli megálló, így volt esélyünk a mi tengerünket megcsodálni és egy kellemes délelőttöt tölteni a kempingben, ami egyébként jól felszerelt: zuhanyozók, medence, konyha, mosogató gépek, árnyékos sátorozó helyek. A kemping kihasználtságán tükröződött is a színvonala, vasárnaphoz képest sokan voltak, bár a többség velünk kezdett is pakolni a hétfői munkakezdésre.
Azért a körtúra érzés kialakult hiszen a hazaút más útvonalon történt mint az odaút: kicsit jöttünk Olaszországban is és sokat Ausztria déli határa mentén. Észak Olaszország is kulturált de nagyon más világ Tirolhoz képest, más életforma más minőségben, más emberekkel, más temperamentummal.
Néhány rendezetlen szót még ejtsünk a felszerelésről is:
az Evobike-tól szerzett vízmentes túra táskák Ortlieb márkanévvel nagyon jól vizsgáztak, mert nem a végükön nyitva pakolhatóak, hanem a teljes oldalukon" fel vannak vágva" és feltekerve a száját 100% osan vízálló pakkokat kaphatunk ami azért jól jön motorozásnál, sok méretből Én a dobozok tetejére a 30 literes változatot választottam ( feketében mivel a Trax dobozok fedele is fekete.. ), persze, hogy bevált nem véletlenül az Ortlieb gyártja a Touratechnek is a vízmentes táskákat..Érdekességük még, hogy adnak hozzá vállpántot,van rajta normális "nyél" aminél fogva meg is lehet emelni és ami a záródást illeti jól ki van dolgozva hiszen a fülnél 2 db hevedert csatolunk össze keresztben és a feltekert szájat még a 2 végén le is lehet csatolni a táska végéhez, ez az a heveder ami jól jött mikor menetszéllel akartam szandált szárítani. A hátulra készített Al. csomagtartó lap ( fentebb már írtam ) nagyon jól bevált, mivel ültem is rajta ezért 84 kg-ig vizsgázva van...Na erre a lapra került a másik nagy hengeres vízmentes táska ( 60 liter ) amit a motor kék-fehér színe miatt az Ortlieb Sailing Line sorozatból választottam, mert az pont mit ad az ég kék-fehér igaz vitorlázni nem voltunk hiába vittem képesítési igazolványt hozzá, de a táska azért csak jól mutatott a motoron és a lelkemnek is jól esett, hogy majd megy ez még vitorlázni is.....de ez egy másik blog, másik oldal...A tanktáska lecsatolható Sw-Motech megoldásáról sokat írtam már de most kiegészítettem egy Bagster tankhuzattal is az egészet mert a tanktáska baromira praktikus főleg erős bal kanyarban tologatva a motort, mert jelzi hanggal is hol van a kormány végállása, a tanktáska, ütközésig fordítva a kormányt kürtölteti a motort, hiszen megnyomja a hangjelzés gombot....sebaj, Én a tank oldalára is akarok pakolni gondoltam, de még akkor is ki kellett vennem az "utánfutó" csomagjából a háztartási, elektromos hajszárító berendezést.( A Bagster tankhuzat miatt meg kellett emelnem az SW-Motech tankgyűrűjét. )
Bagster tankhuzatból is van persze kék-fehér a BMW modellhez való, szerintük feláras, de nagyon korrektek voltak, bár a tanktáska előkészítő csatjaik nélkül kértem de az is feláras így nem erőltettem, fura volt, ha valamit nem kérek rá attól lesz feláras de ez gyártási megkülönböztetésre vezethető vissza!Így a tank oldalára Ortlieb száraz cipzára fotós táska került, mert nagyon könnyű bele pakolni, nyitni-csukni csak egy húzás és ez is 100%-osan vízálló!Szerettem volna csatokat kialakítani a Bagster tankhuzaton, de erre nem maradt idő így hevederekkel rögzült a táska a tank oldalán majd ezen még tökéletesítek ha lesz időm rá, amúgy bevált így is maxi akkor gyorsabb lesz le és fel szerelni. Idő és ráfordíthatóak hiányában sátor terén gyors kompromisszumot hoztunk; Decat....n lett a megoldás de onnan valami normálisabb 3 személyes , hogy 2 személy + csomagok is elférjenek a sátorban, ott ahol nem lehet mindent kint hagyni vagy eső az ami indokolja az elpakolását belülre!Maximálisan meg voltunk elégedve vele!Főzőből ugye megjött külföldről a Coleman Fyrestorm Stainless Steel, ami azért lehet szerintem jó kis főző, mert európai könnyebb utakra tud menetes gázpalackról is működni de távolabbi, hosszabb túráknál ahol a gázpalackok nem jelentenek súly, méret egyebek miatt megoldást, ott tud működni benzinnel is tartályról amit adnak is hozzá!Most csak a menetes gázpalackot teszteltük mert az volt a Dec.....n sportóriásban is benzin meg most csak a tankban volt a távolságok leküzdésére!
Fejlámpából egy Lupine-t fogtunk be, na az kb. olyan erősen világított, hogy átégette a sátor falát szinte...A Hannah hálózsákok évek óta megvoltak, még a hegyekben is elegendőnek bizonyultak, nem fáztunk a kempingben velük.
Pár szót megérdemel még az index is, régebbi bejegyzésekben már írtam róla, hogy az SW-Motech-es cuccok és a Trax doboztartó keret miatt máshová javasolják az indexeket áthelyezni. Ott nekünk nem tetszett mert túl vízi pókos volt, ezért jött a korszakalkotó gondolat hátulra vegyünk kisebbet és akkor már legyen ledes is. Persze a ledeshez be kell kötni sorba egy-egy ellenállást is a körbe, mert sokal kisebb teljesítényt vesznek fel a ledes-ek az izzóshoz képest , ami ugye jó dolog lenne mert kevésbé terheli le a motor generátorát és elektromos hálózatát. Persze szép is lenne csak az ellenállások sem tökéletesek, melegszenek és nem egyforma az értékük.Mikor bekötöttük őket tökéletesen rosszul villogott vele a BMW, jön a jó hír nem is egyen index relé van benne!Szuper na, hogy megyek ezzel túrázni mikor úgy villog mint aki be speedelt ezt a legrészegebb szerv is kiszúrja. Relé keresgélés egészen gyártókig és jön a döbbenet, nem lehet kicserélni másra mert a BMW motorok elektromos hálózata már 2002 -ben is egyesített volt, így az index relé is digitális és van benne óra és egy kis elektronika mint egy PDA belülről kb. Szép erre találok egy embert aki forrasztgat, ( xenonozgat ) bár már Ő sem hiszi, hogy jó lehet, elmegy 4 óránk és a végén csak jól villog a nem "hekkelhető" BMW is. Ezután bárki mondhatja, hogy a Magyarok nem tudnak németet táncoltatni, úgy villogott és táncolt ahogyan mi fütyültünk. Az alumínium csomagtartó lapból pedig csinálunk rövidesen egy szép véglegeset mert annyira bevállt a kényszer fejlesztésem, hogy megtartjuk, kicsit szebben előadva!Amint megvan megmutatom.
Röviden ez volt az idei kis gurulás Tirolban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése