2014. május 20., kedd

ETZ-vel az árokban

Leírom a motoros fejlődésem egy emlékezetes pontját bízva a Ti biztonságotokban.
19-20 éves kornál járunk, Simsont már kinőttük és a kis ETZ-vel a csavargás boldogító kilométereit töltjük. Mikor észak Magyarországon megjelentem az ETZ-vel egy motoros találkozón a Duna kanyarban akkor még a rutinos motorosok is elismerően nyilatkoztak rólam, hogy ekkora hülye vagyok Szegedről egy ilyennel eljövök az országon át?! Mindenkinek "igazi" nagy motorja volt. Kis kitérők után jöhet is a lényeg északon a Bükkben voltunk "cserkész" táborban. Persze én nem voltam hajlandó a rendes gyerekekhez hasonlóan busszal vagy vonattal érkezni mert nekem motorral kellett jönnöm nem is annyira a női szívek miatt sokkal inkább önmagáért a motorozásért. Egész tábor alatt sokat jöttünk-mentünk a gyönyörű kis motorral. Én jártam boltba nagy hátizsákkal 20 kg kenyérért és társai...Na egy ilyen úton minden békés volt de mire eszméltem az "potyautassal" együtt motorostól bent voltunk az árokban. Pedig már éppen azt hittem én aztán sérthetetlen vagyok előzékenyen, defenzíven vezetek, óvatos gázzal...hittem én. Mindig figyeltem a követési távolságokra is mert nem kellemes a ráfutásos baleset ezért ezt el akartam kerülni. Kezdő motoros barátom mesélt magáról olyat, hogy picit elgondolkodott és a parkoló, tehát álló autó hátsó szélvédőjén betekintett a motoros sisakjával. Kellemetlen emlék volt neki ezért én a sok történet hallgatás alapján megterveztem az én vezetési stílusomat.
Nézzük végre mi az amire én nem gondoltam egy-egy motorozás kapcsán.

Szituáció:
  1. Városon belüli közlekedés, jó látási viszonyok mellett, jó állapotú motorral, egy személy utassal,
  2. Megfelelően, engedélyezetten megválasztott közlekedési sebesség volt megválasztva,
  3. Rutinos sofőr, rutintalan utassal (ez pont nem számított bele a balesetbe)
  4. Erős ívű városon belüli bal kanyar,
  5. Szemből érkező "vidéki" platós és forgózsámolyos utánfutós "szerelvény",
  6. Napsütéses időjárás,
  7. Jó állapotú és tapadású gumik,
  8. Száraz városon belüli útburkolat, főleg aszfalt
  9. az út jobb szélén mély vízelvezető árok
  10. utólag felmért finom homok, murva szóródás az út szélén ami vidéken kanyarban teljesen szokványos dolog
  11. fájdalmas tanulás
Események sisakon belülről:
  1. Boldogan gurulunk dolgunkra, nem túl gyorsan jön a bal kanyar ami nem tűnik vészesnek,
  2. Utas jól ül, érti, hogy kanyarokban együtt kell dőlni minden békés,
  3. Szemből jön az utánfutós IFA szerintem az is lehet így utólag kicsit helyi, kicsit erjedt leveket fogyasztott sofőrével,
  4. A kanyar első egyharmadában járok amikor az IFA nagy fém platójának sarkától takart részen meglátom, hogy bizony itt van vagyis lesz egy utánfutó is ami a sebesség miatt sodródik és már régen nincsen benne a saját sávjában,
  5. Első reakció: menekülési út számítás....
  6. Második lépés: rögtönzött röppálya számítás ha maradok a motorral az általam kijelölt íven a (sávomon belül amúgy) akkor van egy olyan pont ami közös tehát az én fejem találkozik az utánfutó vas platójának sarkával.
  7. Fájdalom számítás: ha Ő enyire sodródik minimum megy 50-60 km/h-val ha én megyek 50 km/h-val akkor a fejem és a plató közös döfés pontján fellépő erők minimum 100km/h találkozást tesznek lehetővé,
  8. Életösztön számítás: Orosz, nyitott "enduró" sisak védelmi "level" 1.szint, koponya keménysége megfelelő de az agy felfüggesztése alkalmatlan,
  9. A találkozás több lenne mint romantikus ez kezdett kikristályosodni,
  10. Döntési mechanizmus: fékezés és motor kivétele a megkezdett ívből, majd út jobb szélén új ív tervezése,
  11. Mondanom sem kell ez töredéknyi idő alatt történt,
  12. Természetesen a sofőr észre sem vette mit okozott gondolom a jól megtermett testalkata 100kg+ volt, amit nem a hangyák hordtak össze azért bizony enni és inni kellett rendesen, az is lehet pont kanyarban nyomott el a bajsza alatt egy böfit és ettől nem látta a km óra számlapját,
  13. Láthatóan a kanyarban már érezte, hogy rendesen kapaszkodnia kell a kormányba az ívre kényszerítéshez vagy, hogy ki ne boruljon Ő maga is az IFA-ból,
  14. Következő pillanatban látom nem marad nekem elég hely...azt a kúr.., leborult szivarvégit akkor most szívás lesz. Nem fogunk elférni!
  15. Következő pillanat út jobb szélén a mély vizes árok bal falán be is osonunk okosan,
  16. Szerencsére itt az árokban lévő beton oszlop előtt jó egy méterrel lelassultunk és landoltunk,
  17. Aki látta a "kényszer leszállás" című filmet az tudja így is lehet de nem ez a normál földre tétel..
Akkor elemezzük csak ki mi is törpént:  Jött az IFÁ-s, nem megfelelő sebességgel, nem maradt a sávjában, így nekem nem maradt hely röviden ennyi. Mire észleltem mi a baj már az út széli finoman kiszóródott homokos-kavicson akartam fékezni ABS nélkül...kevés sikerrel jártam mert a balra ív miatt mindez kanyarban történt. Mivel a fejünk épsége fontosabb volt ezért fékezéssel, első kerék murvás kiszóráson csúsztatással beengedtem magunkat az árokba.
Utólag én is okos voltam de ez a derült égből jött, pedig "minden olyan ideális, békés volt"...
Szerencsére az ijedtségen és a kisebb zúzódásokon kívül erősebb személyi sérülés nem történt de számomra az anyagi kár jelentős volt. Az ETZ két külön kerek műszerét tartó, gyönyörű műszer tartó ALU elem eltört így az órák rögzítetlenül hánykolódtak és a bal oldali lábtartóm ami ugye nem felcsukható maximum csak egyszer mert a blokk alatt átmenő fix cső az is letört. Más nem igazán sérült szerencsére. Az ijedtség nagy volt de a helyi erők még segítettek: most semmi bajotok de majd egy óra múlva jön a szédülés, hányinger az bizony agyrázkódás lesz. Pár dolog esett csak egybe pont és én ESTEM árokba nem is annyira a vétkes aki a mai napig nem tud szerintem semmit az általa okozott károkról. Gondolom röviden magyarázná csak: ÉN?-én ugyan nem ittam..szerintem maximum 40km/h-val mentem és persze, hogy a sávomban maradtam.
Vigyázzatok magatokra mert nem kell sok a komoly bajhoz, ha ott van egy beton oszlop akkor máris kellemetlenebb az írás vagy nincs is írás. :(
Széles utat gumi akadályokkal! Üdv

Nincsenek megjegyzések: