2014. május 15., csütörtök

Már majdnem arany lakodalom

Azt hiszem így 50.000 km közös élet után itt az ideje egy komolyabb értékelés megírásának. Mint minden rendes "házasság" ez is a szemezgetéssel, keresgéléssel, nézelődéssel kezdődik. Később jöhet a randi, közös "programok" és hosszú tesztelés utána a döntés. Sok lestrapált, levetkőzött jelöltet néztem meg a döntés előtt és itt is igaz, hogy nem minden arany és érték ami fénylik. Pont mint a párkapcsolatokban ahol több évre döntünk ha ügyesek vagyunk és kitartóak. Az első hibát 90% elköveti, hogy szemre tudja mire vágyik de téves az önismeret teljes hiányán alapuló döntés. Nem akarok használt és új feleség bocsánat motor választási segédletet írni de pár fontos szempontot had írjak le hátha nektek is segít.

Pontokba rendezve pár csapda:
  1. ne döntsünk szemre csak mert szép, vonzó és jól van reklámozva
  2. az sem garancia, hogy a legjobb haver, barát is ilyet használ mert lehet teljesen más az Ő igénye, adottsága mint a mienk
  3. nem biztos, hogy a leírt számok jól jellemeznek egy motort
  4. soha ne döntsünk tesztek, vélemények alapján ( nőből sem ugyanaz tetszik és jó mindenkinek)
  5. mindig több modellt is próbáljunk ki döntés előtt
  6. ha szeretünk párban utassal motorozni vigyük el őt is a próbára, és hallgassuk is meg mit mond
  7. kérdezzünk meg nem érdekelt félt és szerelőt is a típusról, tapasztalatokról
  8. lehetőség esetén beszéljünk tulajdonosokkal akik évek óta használnak és tartanak fent ilyen motort
A rövid kitérő után jöhet a tartalom amiért írom ezt a posztot. Többen is kérdeztek erről a típusról vásárlás és döntés előtt. Igyekezni fogok alaposan összeszedni a gondolataimat a témában.

BMW R1150GS

154.000 km környékén járunk és 100.000 felett egy kicsivel vettem meg. Sokoldalú motort akartam, nem csalódtam egyáltalán. Kötelező kvízkérdés megérte a pénzét?: IGEN. Megvenném-e újra?: IGEN. Jó ha tisztázzuk nem vagyok elfogult BMW mániás. 50.000 km közelében van a "házasságunk" és nem bántam meg egy percét sem. Régebbi posztokból kiderül ez a motor kapott tőlem és velem mindent.
Folytassuk kérdezz-felelek rendszerben:



  1. alkalmas terepre a gép?-mit értesz terep alatt? Terep gumival ott is elmegy ahová már nem is való a gép, de ha jól csapod földhöz az sokba is kerülhet. Murva, földút, fű, döngölt föld, sár, pocsolya, patak, folyó jöhet. Ki lehet vezetni magasra a kormányhoz a légbeömlőt akkor ülésig vízben is elvan ha nem hagyjuk sokáig töltődni vízzel.
  2. Autópályán milyen?-130-140-ig tökéletes, 140-160 kényelmes és elegendő a szélvédelme, 160-180 km/h környékén már jobban fogyaszt és kevés a szélvédelem és kezdődnek a turbulenciák, 180-200-ig csak végső esetben, rohanva elviselhető a szélvédelem és a fogyasztás is. Tény 200 km/h felett is működik, picit melegszik az olaj és mivel lég-olaj hűtéses ha sokat használjuk ilyen magas sebesség tartományban akkor érdemes figyelni az olajra, csak minőségi legyen és 200km/h körül akkor ha sokat csináljuk akár sűrűbben is érdemes lehet cserélni.
  3. Olajcsere és kötelező szerviz intervallumok?-10.000km. Minden ki is bírja addig ha kíméltük akkor ha nincsen mód nem károsítja ha véletlen túl futunk 1.000km-el de ne tegyük ha megoldható, szűrők nem drágák, nem sokk idő a 10 ezres szerviz
  4. Utas?-A kérdés jó:elől-hátul nagyon jó ülve a térdszög, van hely mozogni, helyezkedni az ülések szinteltolása miatt esélyes hátulról is kilátni, szélvédelem magasság függő de 130 km/h-ig kielégítő utána már plexi függő de hangosodik és jönnek az utas sisakjára turbulenciák de ez függ a vezető magasságától és a használt plexitől is ami nem nagy értékű ha kell cserélhető is így ez nem egy kizáró ok.
  5. Olajfogyasztás?- Mindenkit foglalkoztat de nagyon megoszlanak a tapasztalatok. Jó állapotú vasak (nem km függő csak) keveset esznek az olajból, de mivel fekvő hengerekről kell a dugattyúgyűrűknek lehúzni az olajat ez adottság. Az enyém nem volt gyilkolva és én vagyok a 2. tulajdonos így a 10.000 km alatt sem töltök rá egy liter olajat soha. A gyári könyv szerint 1.000 km/1 liter még normális lehet...ja persze egy 10.000 km-es túrára pedig 10 liter olajat fogok vinni tehát mindenhol csak az lesz :) jól túlvédték magukat a BMW -nél.
  6. Városban?-Mindenki azt hiszi túl nagy félnek tőle biztos kezelhetetlen ez mind nem igaz. Amikor már gurul nem kérdés semmi csak képzettség kérdése, a rendőr motorokban is ez a blokk van és a kasztni miatt még nehezebbek is 280 kg, viszont láthatóan a motoron nem múlik semmi sem...bukócsőig ledönthető és vissza is jön egy-egy kanyarból és hiába tűnik nagynak normál sávon belül megfordul álló helyzetből is.
  7. Gázra dülöngél?- ezt aki elterjesztette az nézze meg mit okozott, számtalan fórumon, cikkben, oldalon olvasható a hozzá nem értő szöveg: kanyarban gázra dülöngél a gép. Hülyeség, nem érzed meg soha! Azzal indokolják ezt a baromságot, hogy oldaltámaszon állva húzogatják a gázt és tényleg megmozdul az egész motor a kérdés csak az, hogy ennek mi köze van a motorozáshoz mert nem oldaltámaszon gázt húzogatni veszel motort hanem motorozni és amikor a motor már gurul annyira sok tömeg forog benne pl.: kerekek, hogy a főtengely forgása nem kényszeríti sehová sem a motort. Sokkal inkább érezhető ha lendületből az ember 2 fokozatot vissza vált, gáz nélkül ráengedi a kuplungot. A motor balra le picit torpan mint egy bika ha támadni fog a jelenség nem, hogy veszélyes, kritikus lenne sokkal inkább szerethető, nekem ez már egy olyan részlet amit imádok és tudom, érzem, hogy mit gépészkedem nem pedig steril élményt ad mint a sperma bank.
  8. Világítás?- Szerintem nem rossz a 2 db körlámpás, (kacsintós) GS fényszóró de nekem fent van 4 db Hella is, így már mozdony élmény van de soha nem jártam még úgy, hogy ne láttam volna eléggé :)
  9. Műszerezettség?- Elégséges szerintem. A sebesség fokozat kijelzés, üzemanyag szint, nagyon jó és kényelmes, óra jó ha van, olajhőmérséklet előnyös, töltés csak ha szíj szakadás van jó, hogy látjuk nem megy a generátor.
  10. Index kapcsoló?-akinek nem volt még ilyen indexes motorja mind sír mennyire nehéz, meg kürtölni lehet index helyett...bla...bla..bla, aki gyenge elméjű ne motorozzon! Sokkal logikusabb a sokat kritizált rendszer erre a BMW enged a sok gyökérnek és hagyományos (normál) kapcsolót kezdtek rakni az újabb gépekre. Hiba! Amerre fordulsz azon a kormány végén nyomsz indexet a BMW rendszeren és csak egyik oldalon kapcsolod ki, ez nem bonyolult szerintem.
  11. Látvány, esztétika, macsó faktor? -szerintem szép és szerethető a látványa de nagyon vízválasztó a gép, aki szereti az azt mondja szép akinek nem tetszik az inkább utálja. Az esztétika egy tanult vizuális képzettség és kulturáltság kérdése ami szorosan összefügg az egyén vizuális neveltetésével így ebben nem foglalok állást inkább. Macsó faktor 100/100 kb, férfi-nő utána fordul csodálja. A GÉES olyan magas nimbusszal bír, hogy már ha az utca végén befordulsz 100 méterrel odébb is nedvesen esnek le a női fehérneműk combon csúszva, csíkot húzva mint a mezítelen csiga...Kicsit "GERMÁN" a design és funkcionalista ez igaz távol áll a nyugatinál az óra alatt pompázó japán seprűnyelek képregényi világától. Döntse el mindenki maga hová teszi de tény, hogy a kacsintós, csőrös GS nagyon beivódott.
  12. Fogyasztás? - közel 1200-as blokktól a 4.5-5 liter normál használatra szerintem igen jó, persze itt már befecskendezés takarékoskodik nekünk. Aki csak német autópályában gondolkodik az bizony fog tudni tankolni 6 liter felett is 100km-enként de én nem tudtam 7-8 literig elvinni utassal, csomagokkal sem. Ami jó, hogy le tudja reagálni ha más benzint töltünk bele, 91, 95, 98 mindegyiket elfogadja és nem is kopog vele.
  13. Pakolhatóság, csomagok?- gyári műanyag és nem gyári ALU dobozokat is tesztelem. Igény szerint nagyon személyre szabható a csomag rendszer. A gyári műanyag doboz is áramvonalas, pakolható és szép expedícióra talán van erősebb is de soha nem volt gond vele. A gyári és a Touratech ALU doboz nagyon jó így nem is olcsó. A HEPCO és több kisebb cég is csinál kiegészítőket a választék kb végeláthatatlan. Tanktáska is van gyári és és vagy 20 féle egyéb gyártótól származó.
  14. Túrázás? -Óvatos gázon száraz tankig el lehet menni vele 400km-et is de létezik nagyobb tankos Adventure modell is ami igaz magasabb, nehezebb de hosszabb a rugóútja is. Aszfalton, könnyű terepen elmegy a Holdig és vissza ha mi bírjuk. Földkerülés nem gond neki.
  15. Vezethetőség? -egy komolyabb rendőr motoros képzés után mindkét oldalon és irányba a motort védő bukócsőig ledönthető a motor száraz aszfalton. Egyenes futása tökéletes kormány lengéscsillapító nélkül sem kezd szitálni maximum ha fárad a lengéscsillapítója. Ennél jobb futóművű motorom soha nem volt még, de a közelében sem volt a hagyományos teleszkópos Yamahám például, a BMW soha nem csavarodik kanyarokból kifelé jövet. Nem hozza ki a sodrából csomag, utas, váltott kanyar, visszafordító sem. Futóműre sajnos zseniális 10/10. Az RT és egyéb aszfalt motorokhoz mért hosszabb rugóút pedig jól jön Budapesten és Magyarországon is a "nyomokban aszfaltot tartalmazhat" útjainkon.
  16. Kilométer óra állás?Élettartam? - Sajnos a nepperek" miatt az óra állás nem ér sokat de ha megbízható a beszerzés vagyis az eladó, vagy még szervizkönyves a gép akkor a kilométerek számától nem kell megijedni ez a blokk el tud menni 200.000 jó estben 250.000 kilométert is generál nélkül. Én 100.000 km-el vettem és most 154.000 km van benne és gombnyomásra indul és teszi a dolgát szorgalmasan. Amerikai oldalakon találni 400.000km feletti GS-est is...na az elgondolkodtató. Ebben még rendesen volt anyag és az undorító "tervezett avultatás" fogalma elkerülte a tervezők figyelmét.
Konklúzió: a lehető legjobb kompromisszum motor annak akinek ez az arány megfelelő. Egy csipet terep, egy csipet aszfalt, egy csipet autópálya....mindenkinek más a szája íze. Aszfalton és terepen is van jobb motor, autópályán van gyorsabb, kényelmesebb motor de az egész "főztöt" nézve sokoldalúbb motort nem nagyon építettek még. 210km/h autópályától a patak meder átkelésen át a Földkerülésig mindenre használhatjuk. Aki csak a státusza miatt veszi és soha nem megy le a földútra sem de a férfiasságát szívesen kompenzálja egy GS-el az inkább vegyen aszfalt motort. Rengeteg új GS-essel találkoztam aki az első földút táblánál lendületből fordult is meg, értem én, hogy nagyon drága rá minden ha eldől de akkor minek kalandtúra motor? Sajnos a 30 év alatt a vérbeli Dakar győztes boxerből lett egy nagyon jó, sokoldalú motor ami egyre inkább csak zárójelben alkalmas könnyebb terepre. A kalandtúra motor evolúciója kicsit fordított lett. Mindent tud már a GS amit érdemes tudnia, talán kicsit jobban is az új modellek de egyre kevesebbet tud tartós terephasználatban. A BMW R1150GS még jó átmenet mert elmegy ott is ahol a biciklit is csak tolva vinnénk át és már azért egy-egy példány elérte a megvehető árszintet.

Nincsenek megjegyzések: