2016. március 8., kedd

Nedves boXer GSA részletei, motor


Évek óta motoszkál a fejemben a kis ördög mi lesz ha?! Az élet és a munka, az anyagi kérdések kivették alólam a motort és így eljött a pillanat. Nem hiszem el, hogy ide jutottam de ez van. Mint azt már előző bejegyzéseimben fejtegettem, nem csak szívből kell döntenem, mert a következő motor munkaeszköz lesz és kiállítási gép is. Így eléggé hajlok a BMW R 1200 GS Adventure változatára. Ennek van értelme, hogy felszerelve bemutassuk mint Touratech Budapest hiszen ez a gép erre született.
Kicsit utánanéztem és belemélyedtem az utóbbi években amúgy is a fejlesztésekbe így pontosan tudom mivel állok szemben, vagy legalább is azt hiszem. A műszaki önteltség magas iskolája vagyok. -Na jó de van mire :)

BMW R 1200 GS Adventure:

Volt ilyen koncepció is, hogy a kuplung marad hátul a váltó felett
Nézzük milyen hír járja? Elolvastam az összes belföldi cikket a témában (nem sok), megnéztem az összes magyar nyelvű videót a motorról na ez sem sok, nem volt egész estés mozi élmény...Nem kellett aggódnom a húgyhólyagom kapacitása miatt mint a Titanic alatt, mire kipattogtattam a kukoricát az összes magyar anyagot végig néztem ráadásul egyiktől sem lettem okosabb :( Ja a tanulás az segített volna ezen, nem a TV....Elolvastam, megnéztem az utóbbi években 2012-2013-as vizes boXer blokk és GS megjelenése óta számos angol nyelvű tesztet, fórumot, blogot. Ami megnyugtat, hogy a BMW nem lehet olyan béna, hogy a legnagyobb számban eladott motorjukat elbénázzák és a széria is már 4 éves így a szokásos gyerekhibákat már volt idejük kijavítani, főleg ha akarták is. 2013-ról 2014-re volt is számos módosítás 2014-2015-re már kevesebb és 2015-ről 2016-ra inkább már jöttek az újabb mézes madzagok. Sajnos magyar nyelven olyan hiánypótló blogot, írást mint ez a blog volt 8 éven át a BMW R 1150 GS-re nem találtam. Sebaj ha lesz egy ilyenem akkor ezt pótoljuk az biztos. Hogyan lesz az még nincsen meg...Sebaj álmodni csakis nagyot mint lopni is, látjuk itthon.

Mit érdemes tudni az új nedves, "vizes" boXer családról?
  1. 125 lóerő sokan ezzel kezdik, pont nem érdekel de ez már nem ciki a soros4-es panel arcok előtt sem...
  2. részben vizes hűtésű na ez már más kérdés, fejben több hiba, több teljesítmény, jobb illesztések, elvileg kevesebb olaj evés, ivás, könnyebben növelhető teljesítmény, kiegyenlítettebb hőháztartás
  3. egyben "kent", tehát a váltó és a motor és a kuplung egy olajtérben van, okés rövidebb is a blokk ami előny
  4. még bonyolultabb szerkezet amit az út szélén pont semennyire nem lehet javítani
  5. nedves még a kuplungja is ez finomabban adagolható, érezhetőbb, jól csúsztatható és jobban tolerálja a terepen elszenvedett csúsztatásokat és terhelést
  6. AntiHopping jelentsen is az bármit, ez nem nagy csoda (sok gyártó régen alkalmazza már de a boXer nem volt erre felkészítve eddig) de amikor vissza váltunk 2-3 fokozatot kanyar előtt akkor ez a kuplung megoldás megakadályozza, hogy az erős motorfék miatt megcsússzon a hátsó kerék ami kanyarban gyorsán pofára eséshez tudna vezetni különben
  7. a jó kis bovdenes gázmarkolatnak annyi, csináltak helyette elektronyosat, csak egy vezeték megy a motor agyába és Ő majd, menet módok szerint tudja mennyire nyissa ki a pillangókat elektromos motorral és mennyi üzemanyagot adjon szintén befecskendezővel...na ezt sem kell már az út szélén javítani.
  8. főtengelyre kötött vízpumpa, a munkája előny de ha az ott belül megadja magát akkor kb OFF, az utolsó kapcsolja le a villanyt, lehet eltolni a biciklit haza...
  9. jobb oldali hengeren van az olajbetöltő nyílás
  10. hengerenként 4 szelepes még mindig, DOHC
  11. nagyon fontos, hogy eddig vízszintesen szellőzött át a gép, tehát a blokk mögül jött be a levegő-üzemanyag keverék és elől a blokk előtt távozott a kipufogó rendszerben ennél most előnyösebb a gravitációs irányú tehát függőleges öblítés, most fentről a tank előtti légszűrő házból jön lefelé a levegő, a hengerek felett kapja meg a szükséges üzemanyagot és a hengerek alatt távozik el az elégetett egyveleg.
  12. a blokk elejében kapott helyet a kuplung egy segéd tengelyen
  13. motor mögött a váltó és felette a generátor (ugye ez még régebben elöl volt és szíjjal hajtott) ma már fogaskerékkel kapcsolódik fixen, ez lehet előny bár nekem a régin sem szakadt el soha a szíj
  14. továbbra is láncos szelep vezérlés, juhéé ez régen is sokáig bírta
  15. kardán kihajtás a bal oldalon
  16. olajszűrő is bal oldalon a henger alatt és nem a blokk alján mint régebben
  17. önindító jobbra középvonaltól nem messze 
  18. kompakt rövid blokk ami jót tesz a paralever-telelever futóműnek hiszen több hely marad neki és egy hosszabb kar egészen más futóművet tud eredményezni.
  19. égéstermék elvezetése a jobb oldalra záródik egy vég dobban, középen alul katalizátor
Mondhatjuk azt, hogy ez teljesen új boXer motor, amihez felhasználták a több mint 90 évnyi boXer motorral szerzett tapasztalatukat de ez nulláról teljesen új. 2012-óta lehet tudni róla így biztos, hogy még a DOHC levegős-olajos széria előtt megkezdték a fejlesztését az utódnak. Egy ekkora fejlesztés és váltás óriási munka több évvel előzi meg a kezdet a széria bejelentését még a legmodernebb technikák mellett is. Mondjuk az eredmény hiteles lett, de azt még nem tudjuk, hogy elmegy-e a világ végére és vissza? Az biztos, hogy ennyire nagyságrendjében meghatározó boXer fejlesztést nem mostanában csinált a BMW Motorrad, sőt talán ekkora fejlődés, fordulat még nem is volt eddig. Nem úgy értem, hogy jó lett vagy nem, csak műszaki értelemben.
Gondolták ha a blokk új akkor illik hozzá új szoknya és cipellő is, a szeme meg csillogjon szépen ezért az összes többi bevált részletet is megújították, lecserélték.

Ezekről is írok rövidesen amiket találtam, olvastam és teszteltem.

Nincsenek megjegyzések: